Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man vara utan Facebook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft Facebook. Jag satt på slutet med greasemonkey userscripts och valde bort bitar, bit efter bit. Tills jag insåg att det faktiskt inte fanns en enda bit jag faktiskt ville ha. Det var översållat med information och länkar till fåniga saker. Alla dessa små tester och spel och värdelösa uppdateringar och YTA. Så mycket yta. Jag fann och finner det löjligt att sitta på en fest som var helt dödligt trist (för att alla rökte på utom jag) och så kom en kamera upp "facebook-moment" och alla vart som förbytta. Ytan av att vara på en sjukt rolig fest var viktigare än att faktiskt vara på densamma.

Så jag avaktiverade mitt konto och bad dem radera det. Det går.

Nu har jag efter ett par år flyttat tillbaka till Stockholm och efter ett socialt maraton på ett par månader har jag nu något som kan klassas som ett mindre nätverk. Men jag inser att en hel del saker alltid kommer gå mig förbi om jag inte har Fejjan.

Fester, förlovningar och business-grejer händer DÄR.

Till saken hör att jag siktar på en Interactionsdesign-utbildning för att bli webutvecklare. Jag har några siter på gång som jag vill bygga och också se till att det sprider sig. Jag har ett ganska stort antal vänner och bekanta etc utomlands som jag vill och borde hålla någon slags kontakt med.

Så nu sitter jag här och har signat upp mig.
Jag har inte lagt till någon vän, jag har bara att klicka på en knapp i ett email och fylla i en kod. Men det tar emot, jag behöver lite moraliskt stöd här.

Kan jag undvika det här? Ska jag sitta på en pinne o vänta på att det här lägger sig och hoppa på nästa grej? Kan man vara med lite grann?

Finns det ett sätt att inte vara med alls och ändå vara med?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-07-24 11:33

Mitt tips:

Använd twitter istället.

Har det samma effekt? Behöver inte de jag vill ha kontakt med ha det också?

Jag skaffade ett fakekonto för att hantera pages, för att kunna driva projekt/propagandamaskiner. På så vis kan jag dra viss nytta av det, utan att själv fastna i det. Det är väl det närmsta att vara med lite grann som jag känner till.

Fast det största "problemet" så som du beskriver det är ju andra människor. Dom lär bete sig likadant oavsett om du är med eller inte, och om du behöver Facebook men inte dom så är det ju bara att klicka på hide. Nästa grej lär innehålla precis samma dåliga sidor som fejjan, iom att det är dåliga sidor hos människor, och samma människor kommer att hoppa över till det nya.

Mja, mjo... hm... kan vara andra människor, kan också vara mediet som gör det.

Men om du har ett fake-konto så har du väl inte alla dina bekanta knutna till det? Då är det ju inte längre ett fake-konto...? Hur får du då reda på allt som händer?

ps. Känner mig lite som Onkelskruttet, ganska övertygad om att jag missar något roligt.

Jag har talat om för mina kompisar varför jag INTE har facebook längre.

Att jag fastnar
Att säkerheten är kass
Att allt som diskuteras är rena skitet, intelligensmässigt är FB en förolämpning.
Att många av de jag hade som vänner tillhör ett tidigare liv, som jag vil lämna bakom mig.
Att alla "add-ons" driver en till vansinne
Att alla tror att FB är världens medelpunkt.

Jag ringer folk lite mera, de 8-10 personer jag verkligen vill umgås med.
de ringer mig lite mera.

Mina riktiga vänner hör av sig.
Om två kompisar, låmngt ut i periferin (varav jag träffat den ena två gånger då på hans brorsas fest) väljer att gå och förlova sig och jag MISSAR detta. Öh? jaha, jo, grattis då.
Kan man ju lika gärna säga två månader senare när man möts i affärn.

Skaffa 347 "kompisar" på FB kan vilken idiot som helst göra.
Att skaffa 8-10 riktigt bra vänner och umgås med dem, det är jävligt jobbigt.
Det kräver engagemang, tid, ork, lust och social förmåga som bara den.
På FB kan man ersätta allt med snuttar.

Vilket vill du helst ha om ngn närstående dör?
a) Dina två bästa vänner sitter ihop med dig när du sitter och bölar och tar hand om dig. Kokar te till dig och bryr sig om hur du mår. De lyssnar på dig i fyra timmar - för de är dina vänner.

b) 87 personer på fejjan kommenterar din tråd "Min bror dog igår" med "Näääää, vad hemskt hörru du", "Gud vad jobbigt för dig"... och sedan hoppar till nästa tråd där ngn skriver "jag kan få upp en hel gurka i näsan!" -"Åååååå, *lol* vad roligt" .....

Jag kände att hela fejjan blir att leva "lightversionen" av sitt eget liv.

Vill ngn veta av mig, ring, maila eller knacka på dörrn.

Twitter verkar bygga på samma "skrikmentalitet" som FB. Alla bara skriker ut vad de vill säga - lyssnar ngn?

Jag är utan FB, har faktiskt alltid varit utan det. Det finns iofs korta tillfällen då jag tänker att jag kanske skulle testa det ändå men så ser jag någon nyttig artikel eller tänker efter vad jag verkligen känner om det hela och då förblir beslutet att hålla mig borta från det.

För ett tag sedan startade jag en tråd här på 99 om just att jag vägrar använda FB. Till en början fick jag mycket kritik som rörde sig kring att jag liksom strutsen stack huvudet i sanden men det roliga är att en av de personer som kom med den skarpaste kritiken faktiskt efter ett tag skrev i samma tråd och talade om att kontot nu hade raderats. Det är härligt när man kan vara med om att starta en trend...om än liten.

Ett av de största felen med FB är att det bygger på att man "vinner" på att ha allt där, ungefär som att man hade alla pengar på en bank.

Läste häromdagen att många som använder det är alltför godtrogna och gärna skriver in tex att "Nu går jag på semester, åker till ... i tre veckor åter..." . Sedan när de kommer hem efter tre veckor kan det bli till ett hem tömt av inbrottstjuvar - Tillfället gör tjuven.

Jag skulle gärna använda Twitter mer men jag har inte riktigt koll på hur det funkar eller ens om någon jag känner använder sig av det så det blir för det mesta telefon och mail.

Inbottstjuvsproblemet är ju mest att då har man problem med sina kompisar eller så har man satt sina "vem får se"-inställningar helt åt pipan.

Din tråd var ju för min del det som fick droppen att rinna över.... jag avslutade det hela.

I din tråd finns också den "magiska" länken till om man vill avsluta FB.
bara den är ju värd en notis.

Varsågod, här är länken....
...Är du säker? Riktigt säker?
...Du vet väl om att du kan ändra dig?
... om du loggar in EN ENDA gång inom 14dagar så raderas det här...
..det är liksom som inget hänt... det har aldrig skett...
..Du ÄR välkommen i vår gemenskap försstår du ...
... Tänk inte... sov! ... det finns ingen anledning till oro..

lite som, "jasså du vill sluta knarka? Jaja, men vi läger en hög med prima knark här på bordet OM du skulle tja, känna för det, eller ångra dig eller så inom 14 dagar"

Nu är jag i trubbel... jag fullföljde aktiveringen.

Av följande tre anledningar;

Work.
Jag behöver ett jobb och det finns en (liten) chans att någon som känner någon kanske behöver någon, dvs mig.

Network.
Jag har börjat tappa kontakten med framförallt bekanta i Holland. Somliga är ok att tappa kontakten med, jag kan ta det. De viktigaste finns på email. Men sen är de där mittemellan, som det fortfarande är för tidigt att skicka ett email till eller för ytligt att lägga in på Skype.

Events.
Jag vill veta om nästa fest på avlägset håll av den enkla anledningen att där är chansen störst att jag lär känna någon ny. Satsar jag bara tid på de jag redan känner och som redan ringer mig så...är chansen större att mitt analoga nätverk faktiskt stannar där. Jag vill inte ha fler vänner på facebook, jag vill lära känna nya människor även analogt. Dessutom, när mitt projekt är klart måste det nå ut till så många som möjligt.

Jag tänker mig Skype o email som ens hem medan Fejjan är som Kvarterskrogen, ibland måste man hänga där för att visa att man fortfarande finns.

Jag hade en lång diskussion med mig själv om det här, jag som rabiat raderade skiten.
Tills en vän sa "I'ts just FB, either you have it or you dont. Nothing more nothing less"

Jag har lovat mig själv att bara logga in på lördagar och på min födelsedag (idag). Då är det ok att skriva en kort rad om något. Inga bilder inget fluff. Några igår som tipsade om att alternera sin stavning lite för att bara riktiga vänner ska hitta en, alternativt med en särskild adress. Men ja.. äääh.. så viktigt är det inte. Det ska väl inte vara hela världen, eller?

Köper dina argument.

Om jag får komma med tips; radera smilfinkarna och de som inte betyder ngt. Skoningslöst.

har en kompis som också logga in på lördag förmiddag ungefär, med satt äggklocka!

1
Bevaka tråden