Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oregelbundna intervall i Excel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag håller på och arbetar med en fruktansvärt stor mängd data som jag vill tilldela intervaller. Jag har läst lite andra diskussioner på nätet om att göra detta men får inte till det.

0-10, 10-30, 30-60, 60-120, 120-180, 180-240, 240-300, 300-600, 600-1200, 1200+

Alltså 10 stycken.

Finns det någon som kan lista ut hur jag skriver en formel för att kunna läsa in detta på alla min data?

//
John

Jag skulle verkligen behöva hjälp så jag bumpar tråden..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-23 09:53

Har du provat att använda en databas? Jag tror att det är enklare för det du vill uppnå om du arbetar med stora mängder data.

FileMaker Pro kostar en slant men är mycket enkelt att använda. Det finns en gratis demoversion av FileMaker Pro som du kanske kan prova först. FileMaker både importerar och exporterar Excel-filer.

Sedan du har importerat datan är det bara att göra sökningar efter dina önskade intervall. Om operationen ska upprepas flera gånger så kan det vara klokt spara sökningarna i ett makro. Du kan också göra ett beräkningsfält som markerar vilket intervall raden tillhör.

Här finns instruktioner för att göra sökningar i spann (exempelvis alla rader mellan 0 - 10) i FileMaker: http://www.filemaker.com/help/html/find_sort.5.6.html#1028153

Ursprungligen av jahve:

Har du provat att använda en databas? Jag tror att det är enklare för det du vill uppnå om du arbetar med stora mängder data.

FileMaker Pro kostar en slant men är mycket enkelt att använda. Det finns en gratis demoversion av FileMaker Pro som du kanske kan prova först. FileMaker både importerar och exporterar Excel-filer.

Sedan du har importerat datan är det bara att göra sökningar efter dina önskade intervall. Om operationen ska upprepas flera gånger så kan det vara klokt spara sökningarna i ett makro. Du kan också göra ett beräkningsfält som markerar vilket intervall raden tillhör.

Här finns instruktioner för att göra sökningar i spann (exempelvis alla rader mellan 0 - 10) i FileMaker: Finding ranges of information

Hej,
Nej det har jag inte provat att använda. Tyvärr kommer jag inte ha möjligheten att ladda ner något program då jag sitter på en företagsdator som är spärrad för det ändamålet och jag kan inte heller köpa in något..

Jag har sett denna tråd: http://www.99.se/microsoft/38589-intervall-i-excel.html

Det verkar som att skaparen av den tråden kom på hur man gjorde och jag har försökt härma men utan att lyckas.. om formen är inte min specialitet...

//
John

Ursprungligen av jahve:

Har du provat att använda en databas? Jag tror att det är enklare för det du vill uppnå om du arbetar med stora mängder data.

FileMaker Pro kostar en slant men är mycket enkelt att använda. Det finns en gratis demoversion av FileMaker Pro som du kanske kan prova först. FileMaker både importerar och exporterar Excel-filer.

Sedan du har importerat datan är det bara att göra sökningar efter dina önskade intervall. Om operationen ska upprepas flera gånger så kan det vara klokt spara sökningarna i ett makro. Du kan också göra ett beräkningsfält som markerar vilket intervall raden tillhör.

Här finns instruktioner för att göra sökningar i spann (exempelvis alla rader mellan 0 - 10) i FileMaker: Finding ranges of information

tror du svarade i fel tråd nu (den jag länkade till)
Men ja det är om formeln jag undrar över.
I den andra tråden lyckas ju efa lösa det genom att använda < och > men jag har suttit i ett par dagar nu utan att få till det själv..
Inlägget i fråga från den andra tråden:

efa:
Hej Kambei och tack för lösningsförslaget. Tyvärr fungerar det inte riktigt. Som du gjort blir det:

1-19,9999 -> intervall 1
1-39,9999 -> intervall 2
Alltså intervall 1 ingår i intervall 2.

Jag testade tidigare med två större/mindre-än-tecken men fick inte det att fungera heller (alltså 0<A1<20 och 20<A1<40).

Fler förslag???

EDIT: Kanske det fungerar ändå.. testar nu igen med din formel och det verkar gå bra nu!! Så tack!

EDIT 2: JO! Det fungerar perfekt! Tack!

//
John

Har tyvärr ingen lösning. Bara en liten reflektion över dina intervall...

Vill du verkligen att värdet 10 ska ingå i både 0-10 och 10-30?
Att värdet 30 ska ingå i både 10-30 och 30-60?
osv...

Borde det inte vara 0-9, 10-29, 30-59, osv
Eller 0-10, 11-30, 31-60, osv

Hej,
Jahve:jag fick inte till det med och-formeln tyvärr..

Jesper: Nej det vill jag inte.. jag vill såklart att intervall 1 ska vara mellan 0-10 intervall 2 mellan 10,00000000000000000001 - 20 osv..
Dåligt formulerat av mig..

Målet är att göra ett diagram som på det vågräta visar intervallerna och lodrätt över varje intervall visar antal kunder som faller in under respektive intervall.

/john

Om du har dina data i kolumn A så lägger drar du den här funktionen i kolumn B
=OM(OCH(A1>0;A1<=10);1;0)
samt motsvarande funktioner i kolumnerna C,D,E osv. till dess du har alla dina intervall.
Sedan summerar du varje kolumns värden och du har dina data.

Ursprungligen av GustafMA:

Om du har dina data i kolumn A så lägger drar du den här funktionen i kolumn B
=OM(OCH(A1>0;A1<=10);1;0)
samt motsvarande funktioner i kolumnerna C,D,E osv. till dess du har alla dina intervall.
Sedan summerar du varje kolumns värden och du har dina data.

Woho! det funkar!

Tack så mycket alla som bidragit till hjälpen!

/john

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-23 10:10
1
Bevaka tråden