Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign CS5 - automatiska textkonturer fungerar inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör just nu några förpackningar till Kina. Det känns därför tryggast att göra om all text till banor i pdf-filen för tryck.

Indesign har en funktion som heter Förenklingsförinställning där man kan göra en profil som automatiskt fixar detta. Mycket smart grej.

Man kan så klart göra det här manuellt men det har faktiskt hänt mig att jag glömmer av mig och sparar dokumentet i det läget. Har man ingen aktuell backup är det förstört.

För det andra så får man jaga efter text att göra om. Men den automatiska funktionen behöver man inte fundera.

Nåväl... jag behövde använda det här idag men det funkar inte. Jag har gjort en förenkling som inkluderar att göra om text men den färdiga filen innehåller fortfarande text och typsnitt.

Kan någon verifiera?

Problem med Illustrator också

Jag har provat det här i Illustrator nu. Där funkade det som förväntat. Men bara med vissa filer.

Om jag skapar ett nytt dokument så funkar det inte. Jag väljer tryckprofilen X-2001 i båda fallen.

Med ett nytt dokument så är valet gråmarkerat så jag kan inte välja min profil. På ett annat dokument som jag fått mig tillsänt så kan jag välja.

Vad är det som styr det här i Illustrator?

Kan någon provköra de här sakerna och verifiera om de ser samma beteende i Indesign och Illustrator?

  • Medlem
  • 2010-07-11 16:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Man kan så klart göra det här manuellt men det har faktiskt hänt mig att jag glömmer av mig och sparar dokumentet i det läget. Har man ingen aktuell backup är det förstört.

Kan just denna handgrepp inte ångras? (INte för att det löser problemet, men ändå.)

Ursprungligen av Baron:

Kan just denna handgrepp inte ångras? (INte för att det löser problemet, men ändå.)

Jo självklart kan det ångras. Allt är bara så mycket smidigare när man låter all layout vara ifred och så lägger man bara på den här funktionen vid exporten.

Faktum är även att jag just i detta ögonblick höll på och exporterade ut några filer. Jag har manuellt slagit om all text till banor och ... InDesign kraschade. Den automatiska dokumenträddaren kommer nu att öppna mitt dokument som det såg ut precis innan kraschen = ingen text kvar. Jag hade tur nu för jag hade sparat precis innan så jag kunde skippa dokumenträddaren.

Jag hittade info hos Adobe:

Det nya beteendet är det korrekta. Den här funktionen var aldrig tänkt som ett hjälpmedel för att göra ALL text till banor. Så det har funkat på fel sätt i tidigare versioner.

Personligen tycker jag det låter det som en efterhandskonstruktion. Adobe säljer även typsnitt och riplösningar. De vill inte säga (längre) mellan raderna att ibland blir det fel när man ska rippa typsnitt. Visst är det något av en antik grej det här men om man ska trycka i Kina och inte han kommunicera så tar jag det säkra före det osäkra.

Inget svar än på den andra grejen om varför Illustrator uppträder annorlunda.

1
Bevaka tråden