Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte vi kunde dela med oss lite om SIM kort, problem eller annat för oss som redan skaffat sig en iPhone antingen via England eller på annat vis!
Finns ju säkerligen ett 50 tal i Sverige nu.

Mina erfarenheter än så länge är att det är en underbar telefon, kändes dock att den vart tyngre än tidigare och mkt mer kantigare men det är väl en vanesak.
Gamla iPhone känns i mitt tycke som föråldrad designmässigt.

När det kommer till SIM kort så hade jag ett 2 år gammalt Telia iMidi som jag klippte ner till Micro SIM, dock har jag Bank ID på kortet så kretskortet såg helt annorlunda ut mot de andra. Efter att ha mätt och måttat ett tag så gick det ändå att få till det och det verkar fungera kalas.

Nu sitter jag med obundet Telia Abb och har ingen aning om vad man skall välja. Telia vill binda upp mig 24 månader för att ha Prata på och det känns ju knappast kul att ha 24 mån bindning när man har en olåst telefon, då kunde man ju likväl köpt med telefon.
Så det blir nog ett Telia till Vänner obundet sålänge kanske kommer bättre Abb i.o.m lanseringen av iPhone 4.

Har ni frågor eller ngt så kan jag gärna försöka svara på dessa.

Vad gäller kameran så har jag inte hunnit testa den så mkt ännu men en närbild hann jag ta.

Ursprungligen av @ndreas:

Tänkte vi kunde dela med oss lite om SIM kort, problem eller annat för oss som redan skaffat sig en iPhone antingen via England eller på annat vis!
Finns ju säkerligen ett 50 tal i Sverige nu.

Mina erfarenheter än så länge är att det är en underbar telefon, kändes dock att den vart tyngre än tidigare och mkt mer kantigare men det är väl en vanesak.
Gamla iPhone känns i mitt tycke som föråldrad designmässigt.

När det kommer till SIM kort så hade jag ett 2 år gammalt Telia iMidi som jag klippte ner till Micro SIM, dock har jag Bank ID på kortet så kretskortet såg helt annorlunda ut mot de andra. Efter att ha mätt och måttat ett tag så gick det ändå att få till det och det verkar fungera kalas.

Nu sitter jag med obundet Telia Abb och har ingen aning om vad man skall välja. Telia vill binda upp mig 24 månader för att ha Prata på och det känns ju knappast kul att ha 24 mån bindning när man har en olåst telefon, då kunde man ju likväl köpt med telefon.
Så det blir nog ett Telia till Vänner obundet sålänge kanske kommer bättre Abb i.o.m lanseringen av iPhone 4.

Har ni frågor eller ngt så kan jag gärna försöka svara på dessa.

Vad gäller kameran så har jag inte hunnit testa den så mkt ännu men en närbild hann jag ta.

Du är blåst grabben, det är ingen iP4 du köpt, det ser vi ju på bilden....

Nej, allvarligt talat, bra trådstart.

Det vore verkligen kul att se hur folk upplever denna lur live, och då i synnerhet allt detta rabalder om antennfenomenet. Jag törs nästan sätta min högra P-kula på att vi kommer att få se att problemet är ruskigt uppblåst och överdrivet, närmast en häxjakt på Apple, och att det nästan inte existerar vid normalt bruk för de allra flesta användarna. I alla fall i länder med bra nät som Sverige.

Om det nu visar sig vara så, att saken är ruskigt överdriven, ja då ska det bli kul att se hur de som gapat och klagat mest på Apple för denna sak, både på detta forum och på andra, kommer att försöka rädda ansiktet...

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Du är blåst grabben, det är ingen iP4 du köpt, det ser vi ju på bilden....

Dr Tinnitus

Haha.. stämmer fan det står ju Siemens

Här är ett par första foton dock.

jag vill verkligen höra lite vad svenskar har och säga om telefonen om det verkligen är något att lipa över angående antennen. får ju inte min förrän om 20 dagar

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 12:55
Ursprungligen av Ollebro:

jag vill verkligen höra lite vad svenskar har och säga om telefonen om det verkligen är något att lipa över angående antennen. får ju inte min förrän om 20 dagar

http://www.99.se/1908453-post320.html

Se slutet på denna video:
http://feber.se/iphone/art/181856/vra_frsta_intryck_av_iphone_4/

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-04 14:05

Jag har haft min sen i tisdags och är supernöjd. Den nya kantigare formen kändes konstig i början, men då man vant sig vill man inte gå tillbaka. Har inte haft problem med täckning vid normal användning. I går körde jag en sträcka som jag brukar köra. Min 3GS tappade alltid samtal flera gånger där men inte ett enda tappat samtal med 4:an.

Det finns tydligen bot mot usel mottagning. YouTube - Mr Bean - TV Aerial

Jag upplever inget problem med Antenn, visst går den ner i stapel när man håller över den känsliga punkten men inte så att man inte kan prata eller förlorar samtal, jag använder den precis som min 3GS och det är ingen som helst skillnad med mottagningen.. om man nu inte stirrar sig blind på titta på staplar som sägs vara en mjukvarurelaterad sak.

Inga problem med antennen här heller, telefonen är mycket trevlig!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 18:02

Bra trådstart!
Jag tolkar det som att du/ni inte verkar lida av problemet med springan och tappad täckning? Känns ju rätt övertygande då det har spekulerats i att det inte bör vara några problem i Sverige då det svenska nätet är så pass utbyggt som det är.

Way to go, @ndreas!

Blir intressat att läsa förstahandsinformation - jag håller med Dr Tinnitus om att det har varit ett jämrans liv kring detta - speciellt av folk som inte haft någon telefon själva

(Och bara för att vara tydlig - jag har inte heller någon fyra trots att jag blandat mig in i diskussionerna:)

Spelet som Steve visade med gyroteknik är det ngt som finns på AppleStore?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 19:07
Ursprungligen av @ndreas:

Spelet som Steve visade med gyroteknik är det ngt som finns på AppleStore?

Antar att du menar det med brickorna som är staplade på hög och så ska man plocka bort en efter en utan att tornet faller? Är det den så om jag minns rätt så nämner han i presentationen att utvecklarna på Apple satte ihop spelet specifikt inför eventet. Jag har dock inte kollat in App-store själv efter den så jag kan dessvärre inte svara ja eller nej. Men jag misstänker att det inte finns där ännu.

Ursprungligen av iPilot:

Antar att du menar det med brickorna som är staplade på hög och så ska man plocka bort en efter en utan att tornet faller? Är det den så om jag minns rätt så nämner han i presentationen att utvecklarna på Apple satte ihop spelet specifikt inför eventet. Jag har dock inte kollat in App-store själv efter den så jag kan dessvärre inte svara ja eller nej. Men jag misstänker att det inte finns där ännu.

Exakt!
Verkar inte finnas på Apple Store dock precis som du säger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-04 19:03

Testa Gunrange, snyggt på iPhone4 med gyro

Ursprungligen av kenjon:

Testa Gunrange, snyggt på iPhone4 med gyro

Tack för tippset

Ursprungligen av kenjon:

Testa Gunrange, snyggt på iPhone4 med gyro

Riktigt tufft, och vad snyggt det var. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-04 20:02
Ursprungligen av @ndreas:

Tänkte vi kunde dela med oss lite om SIM kort, problem eller annat för oss som redan skaffat sig en iPhone antingen via England eller på annat vis!
Finns ju säkerligen ett 50 tal i Sverige nu.

Mina erfarenheter än så länge är att det är en underbar telefon, kändes dock att den vart tyngre än tidigare och mkt mer kantigare men det är väl en vanesak.
Gamla iPhone känns i mitt tycke som föråldrad designmässigt.

När det kommer till SIM kort så hade jag ett 2 år gammalt Telia iMidi som jag klippte ner till Micro SIM, dock har jag Bank ID på kortet så kretskortet såg helt annorlunda ut mot de andra. Efter att ha mätt och måttat ett tag så gick det ändå att få till det och det verkar fungera kalas.

Nu sitter jag med obundet Telia Abb och har ingen aning om vad man skall välja. Telia vill binda upp mig 24 månader för att ha Prata på och det känns ju knappast kul att ha 24 mån bindning när man har en olåst telefon, då kunde man ju likväl köpt med telefon.
Så det blir nog ett Telia till Vänner obundet sålänge kanske kommer bättre Abb i.o.m lanseringen av iPhone 4.

Har ni frågor eller ngt så kan jag gärna försöka svara på dessa.

Vad gäller kameran så har jag inte hunnit testa den så mkt ännu men en närbild hann jag ta.

Bra start på tråden!
Hur måttade du vid modifieringen av ditt sim? Jag har också bank-ID på mitt sim och är lite orolig över att sabba kortet...

Ursprungligen av iMats.r:

Bra start på tråden!
Hur måttade du vid modifieringen av ditt sim? Jag har också bank-ID på mitt sim och är lite orolig över att sabba kortet...

Jag själv har inte bankid på mitt simkort men den guide jag använde kanske fungerar trots det?
http://www.buy-microsim.com/pub/How%20to%20make%20MicroSIM%20-%20EN.pdf
Jag knipsade med en tång runt och sen slipade jag ner diverse skavanker med sandpapper.

Ursprungligen av iMats.r:

Bra start på tråden!
Hur måttade du vid modifieringen av ditt sim? Jag har också bank-ID på mitt sim och är lite orolig över att sabba kortet...

Jag tror inte att det är någon större fara. Här kan du se hur jag gjorde för min iPad

http://www.99.se/ipad/277911-hur-goera-ett-microsim-ett-teliasim.html

Är det någon som använder Tele2? Jag började med att klippa till ett gammalt Telenor-kort med en helt vanlig sax. Det passade perfekt och telefonen kände igen det. Efter den stora framgången vågade jag ge mig på mitt Tele2-kort. Det gick dock sämre - det blev någon millimeter för litet och var mycket svårare eftersom det har en mindre kontaktyta. Inte lika solklart var man ska klippa. Det gick åt skogen med andra ord.

Jag är mest nyfiken på om någon annan faktiskt har lyckats med ett sånt här kort med mindre kontaktyta?

Så här i efterhand (vilket brukar vara en klen tröst) så borde du ha använt det lyckade kortet som mall och sett till att lämna kvar plast.

När jag studerade läget inför min ipad så insåg jag att det fanns stora variationer i storleken på själva metallytan men att om du titta på mönstret så ser du att alla ser egentligen likadana ut. Det som skiljer är hur långt man drar ut kontaktytorna men själva kontakterna sitter en bit in i ytan. Se bara till att centrera kortet så löser det sig. Möjligen så skulle längden på kortet kunna spela roll men det verkar mest som att det är bredden som varierar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 09:18

Denna tråden måste vara den värsta på länge på 99.se (jag vill också ha en iPhone 4 )

Ursprungligen av Cokey:

Denna tråden måste vara den värsta på länge på 99.se (jag vill också ha en iPhone 4 )

Det finns värre trådar:)

Men i den bemärkelsen som du avser så undrar jag i alla fall om inte Ipadtråden var värre - när det gäller Iphone 4 så finns det ju en lanseringsmånad för Sverige i alla fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 15:01

Jag pratade med Telia idag och de säger att microsim-kort kommer att kunna beställas till talabonnemangen (till skillnad från de mobila bredbandsabonnemangen som redan idag går att få microsim till) från och med den 12 juli.

Ursprungligen av Spiken:

Jag pratade med Telia idag och de säger att microsim-kort kommer att kunna beställas till talabonnemangen (till skillnad från de mobila bredbandsabonnemangen som redan idag går att få microsim till) från och med den 12 juli.

Nya Telia-kort är utstansade både till sim- och mikrosim-storlek.

Gå till din butik och byt redan nu.

Senast redigerat 2010-07-06 07:13
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-05 15:52

Gäller det utbyteskort eller tvillingkort?

Ursprungligen av lasselu:

Gäller det utbyteskort eller tvillingkort?

utbyteskort

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-05 17:04

Ok, tack...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-06 00:11

Inte just det, men just för att du postade så testade jag om det fungerade nu när det ä mörkt ute och det fungerar inte speciellt bra, skärmen släcks ej när jag håller telefonen mot örat. Så det får Apple fixa i en uppdaterng, funkade utmärkt med gamla 3Gs.

Edit: jag har testat det förut på dagtid och då har det fungerat som det ska.

Bevaka tråden