Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera SQL till PDF

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 10:18

Hej gott folk,

Jag har gjort lite försök på Google att hitta någon typ av mjukvara (till Mac) som kan göra att jag tar en SQL-databas och exporterar innehållet till PDF, efter en specifik mall. Finns det något att tillgå här?

Tack på förhand

Dumpa databasen till textfil med mysqldump först sen sparar du om den till pdf i textedit eller nåt..

  • Oregistrerad
  • 2010-06-29 10:45

Du kan ju berätta vad du har för databas först så kanske det hjälper. Är det MSSQL så kan du göra det i SQL Enterprise Manager (Först gå via excel)

Om du kör mssql så kan du i phpmyadmin spara till pdf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 15:49

Detta är till en hyrprislista, som kommer att uppdateras lite då och då, och då ska det gärna finnas en färdig mall som den bara plockar data från och sen puttar in och gör till en PDF. Så lite manuellt jobb som möjligt helt enkelt.
Excel är väl okej, men jag diggar inte riktigt designmöjligheterna där. Men de kanske är tillräckliga.

Det är en MySQL-databas (adminmöjligheter via t ex cPanel). Tabellerna är som följer:
id
title
price
category
description
picture

Det finns två bra metoder:
Det första är att skapa en en skript i php som formaterar din SQL data i HTML format på så sätt som du önskar dig till en variabel i php (du kontrollerar utseende genom att under testfasten skriva ut innehållet i variablen till skärmen). Sedan ber du php skapa en PDF med innehållet i variablen.

Det andra är att direkt skapa formateringen i PDF, vilket är svårare men ger dig mycket större typografisk och layout kontroll. Då kan du anpassa för tryck eller skärm eller bådera genom att automatisk skapa två PDF filer.

I båda fallen behöver du installera en PDF extension (t.ex. PDFLib eller liknande) till din webbserver.

Metodens struktur:
1) Läsa in data med SQL-strängar i php
2) Mellanlagra inläst data i variabler
3) Formatera hur sidan skall se ut och för in data med variablerna och för det till en ny variabel
4) Skapa PDF filen med den nya variablen.

Att läsa hur man gör:
PHP: PDF - Manual
pdf via php - Eforum - Tips, hjälp och support om datorer och it
FPDF
PDF Generation With PHP
Generate PDFs with PHP

Senast redigerat 2010-06-29 20:12
  • Oregistrerad
  • 2010-06-29 16:28

Då kan ju skapa både PDF dokument och riktiga (INTE CSV!!) exceldokument i php. Finns en miljard trevliga lösningar på det.

Mitt tips är att söka på "pdf php classes" "excel php class".

Själv kör jag Excel utan problem till rätt avancerade rapporter, går ju att ändra färger, fonter, stilar, lägga tiill formler (som "räknas ut" i excel) osv.

Och hur ska PDF-filen användas? Tryck eller skärm? Hur ser designen ut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-30 09:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och hur ska PDF-filen användas? Tryck eller skärm? Hur ser designen ut?

Skärm.

Ett utkast finns på MN Audio - Vi kan Ljud & Ljus - 031-46 46 69

Nu ska jag plöja igenom era inlägg. Jag tackar ödmjukast för alla inputs!

1
Bevaka tråden