Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte Tele2 mobilt bredband att fungera i SL

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har nyligen överfört program och inställningar från en Macbook 2008 med Leopard till en Macbook Pro 2010 med Snow Leopard. Alla program verkar fungera förutom programmet för att koppla upp det mobila bredbandet från Tele2.

Modemet är ett Huawei E169 från Tele2.

Har letat hjälp med Google och provat ett antal lösningar. Men så fort jag kopplar in USB-modemet så kraschar Tele2 Connect.

Jag hoppas någon har möjlighet att hjälpa mig få igång mobila bredbandet. Kommer nämligen behöva det från midsommar och framåt.

Snälla hjälp!

/Arvid

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-18 21:12

Ta ner en nyare programvara från Tele2, de brukar vara duktiga på att uppdatera sin mjukvara.
Programvara - Kundservice - Tele2

Tack för tipset, men jag har provat det och problemet är att jag aldrig kommer till installationsguiden, då det verkar finnas gamla inställningar kvar på datorn. Jag har försökt rensa Huawei-relaterat på följande platser:

/System/Library/Extensions/
/Library/Modem Scripts/

Programmet Tele2 COnnect installeras, men ingen driver för modemet.

Märkligt!

Modem

Förmodligen stöds inte ditt modem av sl, jag ringde o kollade med tele2 och dom sa att huw 220 och huw 1820 garanterat funkar, jag har bägge och dom funkar klockrent behövde inte göra några inställningar manuellt...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-18 22:23

Det ska även gå att uppdatera själva dongeln, kolle med Tele2 support så kan de nog hjälpa med en länk.

Problemet är fortfarande inte löst, och jag hann inte komma i kontakt med Tele2 kundtjänst idag. Dock så installerade jag modemet på min Macbook Pro från 2007, med Leopard, och jag får inte igång det där heller.

Det fungerar dock i XP med VMWare Fusion där jag uppdaterade firmware i modemet.

Eftersom det varken fungerar i 10.5 eller 10.6 hoppas jag på hjälp av Tele2 support imorgon.

Det verkar onekligen som att 10.6 inte längre har stöd för Huawei E169-modemet.

För en del Virgin Mobile-kunder så har problemet blivit löst genom Support - Snow Leopard (Mac OS X 10.6) - E169 and E220 Incompatibility Issues.. Förvisso är mjukvaran specifik för Virgin Mobile, men det verkar som att det även kommer med drivrutiner för E169. Då kan du bara i efterhand avinstallera Virgins programvara.

Det kan hända att du måste fylla i anslutningsuppgiter manuellt under Network Preferences (System Preferences -> Network -> "Din 3G-modem"). Dessa borde du dock kunna få av Tele2s kundtjänst genom att ringa ett samtal dit.

Bekräfta gärna i efterhand om detta löste ditt problem.

Nu har Tele2 support rekommenderat som enda lösning att köpa ett nytt modem, då 12 månaders garantin har gått ut.

Är det någon som vet vilket modem man bör köpa? Något som man ska akta sig för?

Modem

Jag köpte det nya 1820huw, för mej funkade det perfekt, se bara till att ladda hem programvaran först så blir det inga problem sen...

Jag har nu varit i tele2-butik och provat ett helt nytt modem. Tror det hette E1750 eller liknande. Precis samma problem med att Tele2 Connect kraschar när modemet sätts i datorn.

Det enda jag nu kan tänka mig är att något program som jag förde över från gamla datorn, får Tele2 Connect att krascha. Tänkte därför försöka med en nyinstallation av mac os x och samtliga program som hon har användning för, om inte någon annan har en bättre idé.

Ursprungligen av Airwide:

Jag har nu varit i tele2-butik och provat ett helt nytt modem. Tror det hette E1750 eller liknande. Precis samma problem med att Tele2 Connect kraschar när modemet sätts i datorn.

Det enda jag nu kan tänka mig är att något program som jag förde över från gamla datorn, får Tele2 Connect att krascha. Tänkte därför försöka med en nyinstallation av mac os x och samtliga program som hon har användning för, om inte någon annan har en bättre idé.

Och ditt E1750 installeras inte i Network Preferences? Du kan ju nämligen ansluta med ditt modem utan att köra Tele2 Connect. Detta förutsatt att själva modemet installeras.

FIXAT!

Jag har haft samma problem som du - LÄNGE. Först löste jag det genom att använda connect inifrån System Preferences -> Network men i julhelgen gav jag mig fan på att lösa det.

Gjorde som du men misslyckades också, dock skapas det en krachlogg som man kan titta i Applicatons -> Tools -> Console (heter säkert något liknande i svensk installation. "[SystemConfiguraionHelper isModemServiceSettingsInstalledForInterfaceName:] + 57" pekade mig i riktningen profiler och nätverksinställningar.

Genom att byta namn på /Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist och NetworkInterfaces.plist till något annat så har jag återställt inställningarna till default, installerar om Tele2 Connect och vips funkar det igen!!!!!

Som jag har brottats med detta! Nu kan jag äntligen få frid!

/Folke

1
Bevaka tråden