Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring till NAS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 12:32

Hej!

När jag ska föra över filer till min NAS (Iomega Storcenter) får jag vissa gånger följande felmeddelande:

"åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har behörighet att öppna en del av objekten"

Har sökt här och på google och den bästa lösningen jag hittade var på följande länk (Flytta fil till NAS - MacWorld - allt om Mac & iPhone) men jag vet inte alls vad detta innebär.

Är detta den enda tänkbara lösningen eller kan jag göra på något annat sätt?

Tack på förhand!

//Oskar

Vad är det du försöker släpa över då? Ngt som tillhör systemet etc?

Osäker på om det är ENDA lösningen som nämns på det där andra forumet...
(ändra i SMB.config-filen)
prova att markera filen i Finder, välj "Visa Info" (cmd-I) och ändra längst ner där det står rättigheter, Lägg till att du skall ha läs och skrivrättigheter till filen/mappen.

Här nedan ser du en bild som jag har rättigheterna till.
Du kan även markera en mapp och välja rättigheter på den, klicka då på lilla kugghjulet och välj "använd för underliggande objekt" så ändras den ner i mappstrukturen automagiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 16:48

Tack.

Testade nu med min Dokument-mapp samt Bilder-mapp och använde min behörighet att läsa och skriva för hela mappen. Trots detta gick det inte att utföra överföringen.

Hade samma problem med en del .avi-filer som trots likvärdig behörighet inte gick att överföra. För de filerna var dock lösningen att tillfälligt att byta filnamn.

Blir inte riktigt klok på det här.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-13 17:30

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag har/har haft samma problem med min ReadyNAS NV+. Det var bara vissa filer som gav felmeddelandet som du nämner ovan (samma rättigheter och ägare på filer som fungerade och de som ej fungerade). På något sätt lyckades jag till slut få över filerna till NASen ändå men tyvärr kommer jag inte ihåg hur. Kanske skapade jag en ny "Share" eller bytte protokoll...

Med detta ohjälpsamma inlägg ville jag bara tala om att du inte är ensam om detta problemet så någonstans ska du nog kunna hitta en lösning.

Kan du inte prova att ändra i SMB-config-filen då?

Det behöver ju inte vara helt överjävligt svårt.
Leta reda på bra editor, öppna filen, skriv dit vad som saknas, spara den.
Starta om det som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 22:40

Problemet är ju att jag inte vet vad det innebär, men om det inte innebär några risker och inte är alltför svårt så kan jag självklart testa..

1
Bevaka tråden