Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Burka, nikab... Var går gränsen ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var på väg hem från en speedway match, körande på väg 72 med alla dess fartkameror och funderade på en sak...

Alla dessa diskussioner om burka, nikab och allt vad det heter, vara eller inte vara. Vissa situationer tycker jag är självklara där de inte bör få bäras (vem vill ha sitt barn på ett daghem där någon går omkring och man kan bara se ögonen?), men min fundering var:

När man sitter i sin egen bil så är det ju inte en offentlig plats i sej, och då lär ju muslimska kvinnor bära vad de vill, men eftersom detta är en demokrati så får alla andra också bära burka och nikab också, och eftersom dessa inte hindrar ens synfält så är det väl bara att köra.

...OCH eftersom det då inte går att identifiera föraren (vilket är ett måste för att man ska kunna bötfälla någon för fortkörning via fartkamera) så är väl saken klar?!

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-01 21:09

Jo detta är inte första gången sånna här problem uppstår och det finns ju värre situationer. Men min fråga är att har det inte blivit ändrat att boten skickas till bilägaren och det inte spelar någon roll vem som körde bilen? När det gäller fartkameror.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-01 21:43
Ursprungligen av Kajan:

Jo detta är inte första gången sånna här problem uppstår och det finns ju värre situationer. Men min fråga är att har det inte blivit ändrat att boten skickas till bilägaren och det inte spelar någon roll vem som körde bilen? När det gäller fartkameror.

Grejen med det är väl att då blir fortkörning som p-böter, en bot men inget man som bilägare kan tappa körkortet för.

Ursprungligen av MatsOlov:

Grejen med det är väl att då blir fortkörning som p-böter, en bot men inget man som bilägare kan tappa körkortet för.

Den biten kan jag inte, och stämmer det blir det lite mindre relevant.

Sedan vad gäller att vara laglydig, ni som bor i städer och åker T-bana kanske vet hur det är att köra långresor på öppna tomma landsvägar när man sänkt hastighetsbegränsningen ner till futtiga 80 km/h.

Jag snackar inte om höghastighet, jag snackar lagom kryssning på en tom öppen landsväg.

Fast, man kanske ska stanna hemma och titta på TV istället...

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-01 23:20
Ursprungligen av MatsOlov:

Grejen med det är väl att då blir fortkörning som p-böter, en bot men inget man som bilägare kan tappa körkortet för.

Ja men så är det nog redan har jag för mig att man kan inte förlora kortet på vägkamerorna. Eller så är det som någon skrev innan att det ligger för förslag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 15:05
Ursprungligen av Kajan:

Ja men så är det nog redan har jag för mig att man kan inte förlora kortet på vägkamerorna. Eller så är det som någon skrev innan att det ligger för förslag.

Du kan bli av med kortet på fartkamerorna, det är precis som vilken hastighetsöverträdelse som helst och den rapporteras till länsstyrelsen som i sin tur beslutar om eventuell körkortsindragning. Däremot kan ju kameran inte ta lappen av dig direkt vid vägkanten av naturliga skäl

Ursprungligen av goflorp:

Eller MC-hjälm....
Ingen skylt fram heller på MC...

Tur man är en laglydig jävel....

Jag brukar gasa på lite av ren princip vid kamerorna så att grabbarna och tjejerna i Kiruna ska få lite fina hojblider att titta på

Ursprungligen av rhesus:

Jag brukar gasa på lite av ren princip vid kamerorna så att grabbarna och tjejerna i Kiruna ska få lite fina hojblider att titta på

Vad lika vi är ....

Fast oftast håller jag hastighetsgränsen och det blir inget kort ...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-02 17:39
Ursprungligen av rhesus:

Du kan bli av med kortet på fartkamerorna, det är precis som vilken hastighetsöverträdelse som helst och den rapporteras till länsstyrelsen som i sin tur beslutar om eventuell körkortsindragning. Däremot kan ju kameran inte ta lappen av dig direkt vid vägkanten av naturliga skäl

Bara om du kör din egna bil, för dom kollar ägaren på bilen som kört för fort mot körkortsregistret. Om bilden från fortkörningen stämmer överens mot bilden på det körkortet så skickas det ut en bot. Annars inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 21:32

Lagen är inte ändrad ännu men det är på förslag. Angående kvinnor som bär niqab/burka så tror jag knappast att de innehar körkort. Däremot är det ju inget som hindrar vem som helst att framföra bilen iförd niqab/burka/gorbatjovmask om man så önskar. Frågan är ju om det är värt det, det är väl lättare att bara bromsa in förbi kameran

Ursprungligen av rhesus:

Lagen är inte ändrad ännu men det är på förslag. Angående kvinnor som bär niqab/burka så tror jag knappast att de innehar körkort. Däremot är det ju inget som hindrar vem som helst att framföra bilen iförd niqab/burka/gorbatjovmask om man så önskar. Frågan är ju om det är värt det, det är väl lättare att bara bromsa in förbi kameran

Eller MC-hjälm....
Ingen skylt fram heller på MC...

Tur man är en laglydig jävel....

Fast jag har fått böter då jag hyrt bilar.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast jag har fått böter då jag hyrt bilar.

Polisen skickar ju föreläggandet om böter till bilägaren och frågar efter vem som kört vid det tillfället som kameran fångade bilden. Hyrbilsfirman kollar bara i sitt register vem som hyrt bilen vid det tillfället och meddelar polisen om att du kört, och så får du dina böter.

Detsamma gäller om du lånar en bekants bil och kör för fort, då får ägaren ett föreläggande om att meddela vem som kört, och det är upp till din bekant om denne vill ange dig till polisen eller ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 11:04
Ursprungligen av Mikael E:

Polisen skickar ju föreläggandet om böter till bilägaren och frågar efter vem som kört vid det tillfället som kameran fångade bilden. Hyrbilsfirman kollar bara i sitt register vem som hyrt bilen vid det tillfället och meddelar polisen om att du kört, och så får du dina böter.

Detsamma gäller om du lånar en bekants bil och kör för fort, då får ägaren ett föreläggande om att meddela vem som kört, och det är upp till din bekant om denne vill ange dig till polisen eller ej.

Jag har fått ett sånt brev. Jag räknade snabbt ut att det var min kära mor som kört. Den dagen jag anger min egen mor är dock ännu inte kommen så jag slängde det. Det kom 2 påminnelser och en skrift om hur viktiga fartkamerorna är för att minska trafikdöden innan de gav upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-03 11:26
Ursprungligen av rhesus:

Jag har fått ett sånt brev. Jag räknade snabbt ut att det var min kära mor som kört. Den dagen jag anger min egen mor är dock ännu inte kommen så jag slängde det. Det kom 2 påminnelser och en skrift om hur viktiga fartkamerorna är för att minska trafikdöden innan de gav upp.

Jag förstår dig dock bara undrar jag om du är säker på att det inte är påväg mot inkasso eller liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 11:43
Ursprungligen av Kajan:

Jag förstår dig dock bara undrar jag om du är säker på att det inte är påväg mot inkasso eller liknande?

Nejdå, det är nästan ett år sedan nu. Det är ju föraren av bilen som är skyldig att betala boten och iom att de inte vet vem det är så kan de inte utfärda någon bot. Vi har ingen plikt att ange någon i sverige som tur är, det står tom finstilt i brevet man får från rikspolisstyrelsen att man inte är skyldig att göra något

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-03 20:06

Aha smidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-03 21:42

Då måste jag lägga in historia om en bekant till mig.

Han jobbade på en krog i Dalarna, och ville ge sin chef någon form av julklapp.
Så helt sonika snor han hans bil, iklär sig tomtedräkt, skaffar en skylt som det står God Jul på och åker förbi en trafikövervakningskamera i 40 km/timme för fort iklädd dräkten med skylten mot kameran.

Ursprungligen av Tangen:

Då måste jag lägga in historia om en bekant till mig.

Han jobbade på en krog i Dalarna, och ville ge sin chef någon form av julklapp.
Så helt sonika snor han hans bil, iklär sig tomtedräkt, skaffar en skylt som det står God Jul på och åker förbi en trafikövervakningskamera i 40 km/timme för fort iklädd dräkten med skylten mot kameran.

Som det stod i manualerna förr; "Reserved in Memory Map for future Use"

Underbart

1
Bevaka tråden