Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringskassan och Nordeas e-legitimation på Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 12:21

Sorry om detta är i fel del av siten. kunde inte hitta ngt som stämde mer..

jag har mac. jag har Nordea som bank. Jag ska logga in på försäkringskassan och då även med e-legitimation.
Jag har gjort allt via banken, aktiverat mitt kort etc. laddat ner drivrutiner, program etc.
dosan är koplad till datorn.
jag börjar inloggningen med Firefox (senaste versionen) och den tänker, kortläsaren går igång och vill att jag skriver i kod för kortet. slår in koden och då får jag upp "säker anlutning misslyckades" (det är rätt kod).

nordea och försäkringskssan säger att Firefox ska funka. jag har även testat med Chrome och Safari, men då får jag bara upp min .mac-certifikat att välja på.

snälla, snälla jag vill verkligen inte behöva installera Windows...

tacksam för snabb hjälp, behöver ordna detta ganska omgående...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 12:23

bilden

här är en skärmdump på felmeddelandet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 13:21

helt plötsligt verkar det som att det började funka. jävla skitsystem vi har köpt för skattebetalarnas pengar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-06-01 14:35

Hej martenj! Jag har också försökt logga in på försäkringskassan med Nordea-e-leg. Inte heller jag fick det att funka. Jag gav upp och tog hjälp av en av hushållets pc-datorer, som lyckligtvis fanns till hands.:(

Har ni noterat att det finns två (eller om det är tre?) olika certifikat att välja mellan i listan i Nexus-programmet. Vet inte hur det är hos Försäkringskassan men hos Bolagsverket måste man välja #2 i listan för att det ska funka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-01 15:48
Ursprungligen av Mutant:

Har ni noterat att det finns två (eller om det är tre?) olika certifikat att välja mellan i listan i Nexus-programmet. Vet inte hur det är hos Försäkringskassan men hos Bolagsverket måste man välja #2 i listan för att det ska funka.

För mig finns det 2 st och det är ett av dom som fungerar oavsett vilken sida jag loggar in på.

Jag var inne idag på FK med Nordea E-leg och det fungerade.

Jag lyckades undvika certifikatproblemet genom att gå in i Firefox->Inställningar->Avancerat->Kryptering och se till att "Välj ett automatiskt" är valt under Certifikat.
Konstigt nog verkar Firefox tappa inställningen varje gång jag startar om programmet.

Kör Leopard 10.5.8 och Firefox 3.5.8, samt E-leg på kort.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-09-15 20:16
Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Jag var inne idag på FK med Nordea E-leg och det fungerade.

Jag lyckades undvika certifikatproblemet genom att gå in i Firefox->Inställningar->Avancerat->Kryptering och se till att "Välj ett automatiskt" är valt under Certifikat.
Konstigt nog verkar Firefox tappa inställningen varje gång jag startar om programmet.

Kör Leopard 10.5.8 och Firefox 3.5.8, samt E-leg på kort.

Gammalt inlägg men hade samma problem och funkade nu på tjejjens MacBook Air med Lion.... Tackar!

Bumpar här igen, verkar som om jag har exakt samma problem som ovanstående. Men det gick inte att lösa med din lösning Niklas.
Någon som har ytterligare tips?

just nu har de något fel på försäkringskassans sida, i alla fall vad det gäller inloggning för föräldraförsäkring.
@Alexander. Vilken webläsare har du provat? För mig funkar det vanligtvis med firefox men inte safari.

1
Bevaka tråden