Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk vodka importerad till Sverige!?!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag handlar ytterst sällan på Systembolaget, och ännu mer sällan köper jag vodka där. Systembolaget har ett bra och prisvärt sortiment på lite finare viner och whisky, men allt annat brukar jag handla utanför Sverige.
Nu kommer däremot svärföräldrarna på besök i sommar. De är från Bulgarien och där dricks det rakia. I stora mängder. Nu har dock svärmor åkt på en släng av diabetes och har av läkarna förbjudits dricka rakia, ty den innehåller socker. Hon får hålla sig till vodka. Så idag passade jag på att inviga den nyöppnade systembutiken på området där jag jobbar och införskaffade en irländsk single grain-whisky samt en butelj Absolut Vodka. Made in Sweden. Distilled and Bottled in Åhus. IMPORTED, står det med feta bokstäver på den. IMPORTED?! Finns det någon systemvetare ombord som kan förklara för mig hur en svensk vodka, destillerad och buteljerad i Sverige kan säljas i Sverige som importerad? Har den månne exporterats först innan Vin & Sprit köpte den? Eller har de på Absolut bestämt sig för att det blir för jobbigt att hålla på med olika tryck på flaskorna för inhemsk marknad och export?

Jag tror att det är en kostnadsfråga. Det är alltid billigare att göra en sak i stora mängder än att göra två saker i två lika stora mängder. Nu är det lite annorlunda eftersom världen är så mycket större än Sverige, så det blir ännu dyrare att göra mindre mängder. Jag tror att flaskorna till världen är väl upp emot 90% och 10% går till Sverige.
MEN jag håller med dig om att det är dumt att ha texten IMPORTED på en produkt som är tillverkad i Sverige.

Senast redigerat 2010-06-01 08:48

Eller så köper Systembolaget vodkan billigare på Border Shop i Puttgarden än från Vin & Sprit.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 08:53

Tittade i V&S snygga årsredovisning från 2001 (som f ö jag har gjort grafiska formen på, plus några andra årgångar framåt), det stod IMPORTED på Absolutflarrorna redan då, det har nog alltid gjort det.
Nu är det ju Pernod-Ricard som äger märket, men tillverkningen sker i Åhus som vanligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-01 11:41

Ja det borde ju absolut INTE stå på flaskor i Skåne iallafall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 15:02

Absolut…!

1
Bevaka tråden