Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker 11: Visa antalet kompletta transaktioner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bakgrund:
Hej, jag håller på att utvärdera Filemaker Pro 11 genom att lägga in lite transaktionshistorik i databasen för att se om det kan skapa Faktura-rapporter och fakturaunderlag snabbare och bättre än det Excelbaseradesystem vi kör idag. (Excel blir tungkört när man börjar närma sig 80-tusen transaktioner per månad och kund)

Problemet:
Jag försöker att visa antalet kompletta transaktioner i ett fält i Layoutläge. Fältet "OrderStatus" visar antingen CANCELED eller COMPLETED och jag vill visa antalet COMPLETED-transaktioner i ett enda fält och jag får inte till det. Jag har jobbat i många andra databaser, och kan lösa liknande problem i tex. Oracle och MySQL, men här går jag verkligen bet.. kanske för att det är för enkelt, vad vet jag? Jag blir inte heller klok på dokumentationen. Kan någon snäll själ vägleda mig i rätt riktning?

Tack på förhand,
Jonas

Senast redigerat 2010-05-30 18:04

Jag börjar undra om det ens är möjligt. Jag har förmodligen tänkt helt fel från start. Detta är vad jag hade tänkt mig skulle fungera:

1) Få en vy med alla transaktioner som gjorts på en månad
2) Få en vy som visar siffror från transaktionsvyn (Exempelvis alla komplettera transaktioner som gjorts i EMEA på företag B)

Detta hade jag tänkt skulle fungera med en import av en Excel-fil som har ett antal fält, som ser ut ungefär såhär, lite förenklat:
Company_number, Transaction_number, Paid_amount, Area

Ovanstående kravspec. fungerar i Excel, men visst måste jag väl kunna få det att fungera i Filemaker?

// Jonas

Hej!

Det mesta är möjligt med FIlemaker. Rent spontant låter det inte som något problem tycker jag, men det skulle behövas lite kompletterande information för att säga exakt hur du ska gå till väga.

mvh Jenny

Hej Jenny!

Mitt problem är att jag tänkte lite för mycket "Excel" och mindre "databas". När jag hade hittat relations-schemat och skapade lite fler mellanlagrings-tabeller och började tänka mer som en DBA så började allt att fungera. Nu fungerar det n ä s t a n som jag tänkt mig, men jag har mer jobb framför mig.

Det som är imponerande med Filemaker är att jag nu skapat ett automatiserat arbetsflöde som annars skulle tagit 2 timmar och komprimerat den tiden till ett par minuter.

Min nästa uppgift är att ta transaktionsdatan som jag formaterat om och gruppera upp den så att jag får ett resultat per månad.. på något sätt. Vi får se hur det går med den saken. Jag funderar på att skriva en tråd om hur jag gick från n00b till pro på 30 dagar. Jag är bara inne på dag 2 och gör stora framsteg hela tiden så det kan säkert gå bra detta.

// Jonas

1
Bevaka tråden