Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigantiska problem med disc copy

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit nu ett tag och försökt hur jag ska kopiera en cd skiva jag har här.

Det är en audio cd som jag tänkte göra en exakt kopia av, tanken var ju då att skapa en image fil m.h.a disc copy, men av någon anledning går inte det.

Drar jag ikonen för den mountade cdn till disc copy, trillar den bara tillbaka och ingenting händer.
Väljer jag att gå in under menyn "new image from device" kan jag välja mellan två enheter, väljer jag min hårddisk kan jag göra en image, väljer jag att "öppna" hårddisk taggen så kan jag göra image av alla partitioner osv där är.

Men väljer jag att göra en image fil av min cd som ligger i superdriven istället så går det inte, jag kan få fram en lista på "alla partitioner" där är, och där räknar den alla låtar som partiitioner men ingen kan jag göra om till en image fil.

Vad ska jag göra? Jag har även försökt med att kopiera en vanlig data cd, men inte heller den går att göra en image fil av av någon anledning.

Att kopiera via itunes är ett alternativ, JA, men det löser inte det egentliga problemet, måste ju kunna kopiera skivor i framtiden också =/

Mvh Wendel

Ingen som hgar förslag på hur man kan lösa detta problemet?

Har testat här nu och de verkar fungera bra, får upp rutan där den frågar vilken typ av image jag vill spara skivan som.

Eftersom de inte funkar med dataskivor heller för dig så undrar man ju om de kan blivit nåt fel på diskcopy.. Vilken osx kör du? 10.2.6 är de som rullar i min data.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-23 10:17

Tror inte du kan göra en DiskCopy Image av en audio-cd. Du måste nog rippa om den till AIFF-filer och sen bränna dom som en nya audio-cd. Gör du dom till aiff istället för mp3 förlorar du ju ingen kvalite.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-23 10:59

Jag testade precis, och det går utmärkt att skapa en avbild av en musikskiva i Skivavbildning.

Förmodligen är det något fel på ditt program. Testa att kopiera Skivavbildning från en annan maskin och prova igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-05-23 11:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Du måste nog rippa om den till AIFF-filer och sen bränna dom som en nya audio-cd.

Detta görs anständigt nog on-the-fly av Disk Copy. Spår för spår plockas i aiff-format innan det blir en dmg-fil.

Jag måste nog också sälla mig till skaran av skribenter som tror på trasig Disk Copy i din maskin. Jag kör på ett konto utan admin-kraft och Disk Copy fråga snyggt var jag ville lägga min dmg-fil. Sedan började den att snurra audio-CD:n och progress-stapeln knatade så sakterliga mot slut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-23 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Detta görs anständigt nog on-the-fly av Disk Copy. Spår för spår plockas i aiff-format innan det blir en dmg-fil.

Ahhaa!
Tackar.

Det låter som att ni kan ha rätt med de dära om trasig version av disc copy. Har kunnat kopiera förr fattar inte varför de inte vill nu bara...

Kan man flytta över de programmet bara och inget från t.ex OS X skivan man fick med datorn?

Eftersom jag är ensam om att köra mac i min umgängeskrets i stort sett så är de inte så lätt att bara dra över en fungerande version sådär utan vidare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 10:33

Hmmm...Tycker du ska prova att slänga alla .plist (preferensfiler) och eventuella programfiler innan du kastar programmet.
Vill påstå att 8 fall av 10 så är dem som är trasiga och inte själva programmet.

Eftersom Apple uppdaterar sina program med jämna mellanrum så skulle jag nog inte använda versioner som kom med din dator. Fungerar nästan alltid, men kan i värsta fall ställa till det för din dator. Alternativet är att dra över programmet och köra den senaste systemuppdateringen eller så kan jag skcika över programmet till dig.

1
Bevaka tråden