Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag skrivaren att funka i mitt nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-05-26 23:51

Hej
Har köpt mig en Samsung laser skrivare modell ml-2851ND. När jag kopplade den igenom usb funkade den direkt. Men den har ju nätvärk så det hade vart skönt och sluppit ha den på skrivbordet och hafft den vid raoutern i stället. Men det får jag inte att funka. Jag kan inget om detta men försöker i alla fall Jag kom in på rautern (thomson TG784) där ser jag att rautern hittat skrivaren i alla fall det är med kabel. Men hur får jag datorn till att fatta att skrivarn är på nätvärket? Jag har en imac 27" med os 10.6.3. Hur ska jag få det att funka?

  • Medlem
  • 2010-05-27 06:45

Jag har för mig att det underlättar att lägga till skrivaren som HP-DirectJet med följande ip-adress rou.ter.ns.ip:9100 (ex 192.168.0.13:9100). Detta för att Samsung flyttat skrivarporten till 9100, vill jag minnas.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-05-27 08:33

Löste det till slut idag. Jag gick in i spotlight och sökte på skrivare sen kunde jag hitta vilken skrivare den använde när jag körde med usb. Där kunde jag lägga till skrivare och kunde då bara skriva in ip nr till skrivarn sen funkade det direkt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-27 08:43

Beroende på vilket skrivarprotokoll som man använder så kommer det också automatiskt att hänga med ett val av protokollport. Kör du gamla hederliga LPR/LPD så är det 515 och kör du HP-DirectJet (aka JetDirect) så är det 9100.

Men det behöver du inte ange explicit om du i inställningsdialogen väljer anslutningssätt för då kommer Mac OS X att sköta det åt dig. Följ alltså bara frågorna när du lägger till en skrivarkö så kommer det att fungera. Ovanpå detta så kommer Bonjour (Zeroconf) att automatiskt hitta skrivaren åt dig (förutsatt att du har aktiverat denna funktion i skrivaren).

Sist, men inte minst, citatet:When using “HP JetDirect printing” port is TCP port 9100, not standard LPR port är lite roligt och lika felaktigt för JetDirect och LPD är två olika protokoll med två olika standardportar. Och så plats för en

1
Bevaka tråden