Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har provat iPad 3G med svenska operatörer?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är inte första gången som det blir olika besked beroende på vem man frågar eller i vilken butik man är:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 00:16

Tror jag har ett Telia 99 + fri surf! Gick in på butiken på Kungsgatan och bad om ett extrakort i form av ett micro-sim inga problem där inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 09:16

Jag är lite osäker på vem detta egentligen är till för men kanske hjälper det någon? Användare på MacRumors rapporterar att det fungerar alldeles utmärkt

MicroSim Adapter 3FF mini-UICC Shop

Ursprungligen av FreddeB:

Jag är lite osäker på vem detta egentligen är till för men kanske hjälper det någon? Användare på MacRumors rapporterar att det fungerar alldeles utmärkt

MicroSim Adapter 3FF mini-UICC Shop

Jag har beställt en adapter där och hoppas på att den dyker upp i nästa vecka. Jag har tänkt ha ett och samma kort till mitt mobila bredband genom Tre och sedan i min iPad som dyker upp om några dagar. Borde funka va?

Ursprungligen av monovision:

Jag har beställt en adapter där och hoppas på att den dyker upp i nästa vecka. Jag har tänkt ha ett och samma kort till mitt mobila bredband genom Tre och sedan i min iPad som dyker upp om några dagar. Borde funka va?

Borde funka, om du menar att du bara har ett simkort som du sedan kör i iPaden och plockar ur den för att sätta in i din dongel.

Ursprungligen av poseidon84:

Borde funka, om du menar att du bara har ett simkort som du sedan kör i iPaden och plockar ur den för att sätta in i din dongel.

Precis. Det är det som är tanken.. Spontant så känns det lite risky med att klippa i kortet, men hellre det än att skaffa ÄNNU ett abonnemang. Någon måtta får det vara. Jag hör av mig när jag testat. Får inte min iPad förrän den 25/5.

Jag har ett Mobilt bredband abonnemang hos Telia. Använder det till min MacBook ibland. Det verkar inte som det går att skaffa tvillingkort tll det. Ngn som har lyckats?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-16 11:54
Ursprungligen av ru4real?:

Jag har ett Mobilt bredband abonnemang hos Telia. Använder det till min MacBook ibland. Det verkar inte som det går att skaffa tvillingkort tll det. Ngn som har lyckats?

Jag tror du kan ha tvillingkort enbart med telefonabonnemangen.

Det är den 25:e idag:) Har du fått din iPad (jag hoppas att min kommer med stockholmsplanet 21.15)

Jag försökte att få ett microsim igår men det gick inte i Luleå i alla fall så jag försöker mig på att klippa till ett vanligt SIM.

Är det någon som vet om jag måste klippa in i kontaktdelarna? De bilder som jag har sett på nätet visar dessvärre fel sida av SIM-kortet så jag ser inte hur de har gjort men på mitt SIM så verkar det som att jag måste hacka i kontaktdelarna men det känns... inte rätt...

Ursprungligen av BlackSmp:

...verkar det som att jag måste hacka i kontaktdelarna men det känns... inte rätt...

Nej, du ska inte klippa där.

Kolla bilderna här:
Subscriber Identity Module - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är den 25:e idag:) Har du fått din iPad (jag hoppas att min kommer med stockholmsplanet 21.15)

Jag försökte att få ett microsim igår men det gick inte i Luleå i alla fall så jag försöker mig på att klippa till ett vanligt SIM.

Är det någon som vet om jag måste klippa in i kontaktdelarna? De bilder som jag har sett på nätet visar dessvärre fel sida av SIM-kortet så jag ser inte hur de har gjort men på mitt SIM så verkar det som att jag måste hacka i kontaktdelarna men det känns... inte rätt...

NEJ! Klipp inte i kontakterna. Kolla på det AT&T-SIM som sitter i paddan så ser du hur det ska vara.

Tack!

Jag listade just ut det själv efter att ha tittat på mängder av guider och tillsist hittat en guide med samma layout som mitt TeliaSIM

Nu räknar jag snart minuterna innan jag kan sätta händerna på paddan

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag listade just ut det själv efter att ha tittat på mängder av guider och tillsist hittat en guide med samma layout som mitt TeliaSIM

Kul att det funkade! Posta gärna länken till guiden som fungerade för dig!

Hur funkar det med tvillingkort / extra-sim hos Tre?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-07 13:01

Tre tillhandahåller varken tvillingkort eller extra-sim. Kollade upp detta häromdagen. Lite dåligt.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Kul att det funkade! Posta gärna länken till guiden som fungerade för dig!

Hur funkar det med tvillingkort / extra-sim hos Tre?

Ursprungligen av fredrik.sthlm;:

Kul att det funkade! Posta gärna länken till guiden som fungerade för dig!

Hur funkar det med tvillingkort / extra-sim hos Tre?


http://www.99.se/ipad/277911-hur-goera-ett-microsim-ett-teliasim.html

Ringde Telias kundtjänst igår. Kommer som vanligt inte ihåg namnet på den jag pratade med
Hon meddelade (som det skrivits tidigare i denna tråd) att extrakort kostar 40 kr/mån och funkar med Turbo3G.
Frågade även om det var möjligt att få MicroSIM och det skulle inte vara några problem. De hade sådana att skicka ut direkt.

Har ingen iPad på gång än så blev ingen beställning på MicroSIM, men tänkte infon kunde vara till nytta för någon här på forumet

God kväll!

Så där... Hackat simkort. Men det är pillrigt och nervöst att fixa:)

Skrivet via Telia 3G och ipad wifi+3G

Det går bra så länge som man inte kommer till en butik som faktiskt vet vad som står på Telias webb alternativt går till butiken på Kungsgatan i Stockholm som vet vad som står men inte bryr sig;)

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Kör ipad med Tre. Skaffade ett vanligt telefonabbonemang med tilläggtjänst Data. Ingen bindningstid, 3 mån uppsägning och 49 :-/mån. Avgiften är en sk. pottavgift och så länge jag inte ringer för den så räknas den av mot priset för tilläggstjänsten. Tre har 3 olika tillägg f data, 49, 89 och 149 kr beroende på vilken hastighet och trafiktak man behöver.

Ursprungligen av pedalatlet:

Kör ipad med Tre. Skaffade ett vanligt telefonabbonemang med tilläggtjänst Data. Ingen bindningstid, 3 mån uppsägning och 49 :-/mån. Avgiften är en sk. pottavgift och så länge jag inte ringer för den så räknas den av mot priset för tilläggstjänsten. Tre har 3 olika tillägg f data, 49, 89 och 149 kr beroende på vilken hastighet och trafiktak man behöver.

Om jag förstår rätt så kan man teckna ett abb för 49 kr, ,välja datapaket 89 kr i mån och då man inte ringer med detta abb så räknas dessa 49 av från 89 + 49 min betalning blir således 89 kr för 5GB data / mån 6MBits?

Ursprungligen av @ndreas:

Om jag förstår rätt så kan man teckna ett abb för 49 kr, ,välja datapaket 89 kr i mån och då man inte ringer med detta abb så räknas dessa 49 av från 89 + 49 min betalning blir således 89 kr för 5GB data / mån 6MBits?

Ja som jag fattade säljaren i Tre-butiken på Burlövs Center utanför Malmö. Egentligen var han mest sugen att sälja ett mobilt bredband... men efter lite prat så medgav han att man KAN göra så, men det är inte rätt...

När första fakturan dyker upp lär jag få bekräftat om det verkligen stämmer till 100% eller om jag köpt något jag inte begriper mig på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-21 09:01
Ursprungligen av pedalatlet:

Ja som jag fattade säljaren i Tre-butiken på Burlövs Center utanför Malmö. Egentligen var han mest sugen att sälja ett mobilt bredband... men efter lite prat så medgav han att man KAN göra så, men det är inte rätt...

När första fakturan dyker upp lär jag få bekräftat om det verkligen stämmer till 100% eller om jag köpt något jag inte begriper mig på.

Hojta till när du vet hur det blev, min padd har precis lämnat tullen och är på väg hem så jag måste teckna ett abb någonstans snart.

Jag har idag fått mitt micro-SIM från Telenor som jag ska stoppa in i min iPad som jag får nästa onsdag. Har bara en liten fråga beträffande PIN-kod. Hur kommer iPad att reagera om SIM-kortet är PIN-låst? iPhone gnäller ju om att man ska stoppa in ett SIM-kort utan PIN-lås för att aktivera den. Av naturliga skäl kan jag ju inte stoppa in mitt nya micro-SIM i nån telefon för att avaktivera låset. Jag har beställt detta micro-SIM som ersättningskort till mitt mobila bredband. Det ursprungliga kortet var nog olåst om jag minns det rätt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har idag fått mitt micro-SIM från Telenor som jag ska stoppa in i min iPad som jag får nästa onsdag. Har bara en liten fråga beträffande PIN-kod. Hur kommer iPad att reagera om SIM-kortet är PIN-låst?

Peta in kortet bara. iPad kommer be dig ge pin-koden. Inget problem.

Lycklig ägare av iPad 3G...

Jag köpte min iPad i helgen och fick absolut inte något micro-simkort av Telia...
Ringde och tjatade igår, men, det var lönlöst...

Klippte mitt befintliga kort i min iPhone och det fungerade perfekt! Glöm bara inte inställningen under simkortet i iPaden, APN=online.telia.se

IPaden är helt underbar!!!!! Gått från windowsträsket till Apple via ipad touch, sedan iPhone, sedan köpte jag en MacBook Pro 17 för att nu ha en iPad... Tack Apple för ni gjort mig liv lyckligare!!

/ Errka i Hultsfred

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-16 10:11

Är det möjligt att använda ett kontantkort från telia till mobilen och köpa till tjänsten "Årskort Mobilsurf" för att sedan använda det i iPaden? Då får man 0.5Gb/månad för 499kr/år... Jag är ute efter nåt billigt eftersom jag nästan alltid har tillgång till wifi.

Lite offtopic:

  • Stryps hastigheten till 57kbit eller 120kbit när kvotan är nådd?

  • Vad kostar det att köpa till extra datatrafik om man har nått kvotan?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-16 12:16
Ursprungligen av qbase:

Är det möjligt att använda ett kontantkort från telia till mobilen och köpa till tjänsten "Årskort Mobilsurf" för att sedan använda det i iPaden? Då får man 0.5Gb/månad för 499kr/år... Jag är ute efter nåt billigt eftersom jag nästan alltid har tillgång till wifi.

Lite offtopic:

  • Stryps hastigheten till 57kbit eller 120kbit när kvotan är nådd?

  • Vad kostar det att köpa till extra datatrafik om man har nått kvotan?

Jag var sugen på samma lösning. Ställde en fråga till Telia support ang hastighet och vad som händer när man nått sitt tak.:

"Hastigheten är upp till 6 mbit/s. Om du överstiger 0,5 GB/månad så sänks hastigheten till 120 kb/s. "

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-23 10:52
Ursprungligen av qbase:

Är det möjligt att använda ett kontantkort från telia till mobilen och köpa till tjänsten "Årskort Mobilsurf" för att sedan använda det i iPaden? Då får man 0.5Gb/månad för 499kr/år... Jag är ute efter nåt billigt eftersom jag nästan alltid har tillgång till wifi.

Lite offtopic:

  • Stryps hastigheten till 57kbit eller 120kbit när kvotan är nådd?

  • Vad kostar det att köpa till extra datatrafik om man har nått kvotan?

Nu har jag köpt ett Telia Refillkort(100kr) och köpt till Årskort mobilsurf för 499kr. Det ser ut att fungera som väntat, enda nackdelen är att jag inte kan ta emot SMS. Så jag vet inte när jag når kvotan eller om mitt årskort har blivit aktiverat

  • Oregistrerad
  • 2010-06-16 18:47

Efter mycket strul funkar nu äntligen Telenors kontantkort på iPad'en. Det intressanta var att mikrosimkortet för det mobila bredbandet med kontantkort var gratis medan de för abonnemang fick man betala 250kr för. Konstig prissättning kan man tycka. De verkar däremot inte ha koll på hur man gör så jag fick prata med en fyra-fem stycken och alla hänvisade mig till Apple som sade det var Telenors fel. Men medan jag pratade med Apple för andra eller tredje gången började iPaden att koppla upp sig av sig själv så jag tror någon på Telenor äntligen kom på att de skulle sätta på on-knappen eller något....

ingen dålig deal

Bevaka tråden