Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nyinköpt USB-klaviatur till iMacen.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-23 01:26

Hejsan!

Var lite osäker på vart jag ska posta denna eftersom jag inte vet om felet sitter i iMacen eller keyboarden.

Kom hem idag efter ett inpulsköp på Net-On-Net hem med denna: http://www.netonnet.se/art/dator/pro...l/121473.3052/

Efter att ha kopplat in den med medföljande USB-kabel startar jag GarageBand för att prova att klinka lite. Det första jag lägger märke till är att det inte går att klicka två gånger direkt efter varann på samma tangent. Då kommer nämligen inget ljud andra gången jag klickar. Ser dock att GaragBand registrerar även mitt andra klick på keyboarden. Nästa sak jag lägger märke till är att ljudet först kommer när jag släpper tangenten, och inte när jag trycker ned den som på ett riktigt piano samt att ljuden låter helt annorlunda när jag klickar på keyboarden mot hur det låter om jag klickar med musen på det virtuella pianot i garageband.

Märkte sedan att jag kunde få "dubbelklick" att fungera om jag ändra modulation på keyboardet och drog ned reglaget i botten. Dock verkade det ändra tillbaka sig så fort jag bytte instrument i garageband så jag fick dra upp och sedan ner modulationreglaget igen.

En tredje sak jag lade märke till var att det fanns en viss fördröjning från det att jag klickade på klaviaturens tangenter tills att ljudet verkligen kom från iMacens högtalare.

Nu kan jag inte ett dugg om musikskapande eller garageband, men eftersom jag tänkte träna upp mina gamla pianokunskaper tyckte jag detta var en rätt bra lösning. Jag måste dock ställa frågan.

Ska det verkligen vara såhär?

Länken du postat leder till fel ställe på Netonnet.

Är det en klaviatur du köpt så hade jag lämnat tillbaka den och skaffat en som funkade till Mac, snacka med ngn i en musikaffär.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-23 14:30
Ursprungligen av Goflorp:

Länken du postat leder till fel ställe på Netonnet.

Är det en klaviatur du köpt så hade jag lämnat tillbaka den och skaffat en som funkade till Mac, snacka med ngn i en musikaffär.

Det här är rätt klaviatur:
http://www.thomann.de/se/miditech_midistart_3_usb.htm

Ursprungligen av Millard:

Var lite osäker på vart jag ska posta denna eftersom jag inte vet om felet sitter i iMacen eller keyboarden.

Tråden flyttad från "Allt om Mac" till "Hårdvara - Kringutrustning".

/Mod

1
Bevaka tråden