Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtualisera Mac OS X med VirtualBox

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I före detta Sun VirtualBox 3.2 beta 1 som kom nyligen finns massor med nyheter, däribland experimentellt stöd för att köra Mac OS X som gäst-operativsystem. Har provat lite och det fungerar rätt skapligt även om grafiken ännu inte går helt perfekt.

På VirtualBox forum hittar du alla nyheter och hur du laddar ner betan

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-30 23:37

Coolt, undra hur de har löst det?

Det kan ju vara något som jag missat men det borde inte vara så mycket mer än att simulera EFI och lämplig hårdvara som operativsystemet har bra stöd för.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-04 08:07

Trevligt! Funkar det även att köra OSX som gäst på en Windowsplattform måntro? Är det även klienten som går att virtualisera här förresten (inte enbart servern, som det är hos VMware och Parallels)?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-05 22:33

De gör någon form av EFI emulering precis som Marcus skriver.

Jag testade nu på jobbdatorn med Snow Leopard, och den började boota, sen kommer man inte fram till första setup fönstret, bara beachball muspekare. Så det funkade inte så bra.

Frågan är bara vad Apple tycker om detta?

Ursprungligen av Jetwash:

Frågan är bara vad Apple tycker om detta?

Låt SUN oroa sig för det så kan vi totalt skita i vad Apple tycker.
Det vore intressant att veta om det går att köra Mac OS X som gäst även i Windowsmiljö. I så fall skulle det vara enormt bra.

Nu har vad som var tidigare känt som Sun precis släppt en skarp version av 3.2. Det finns fortfarande en mängd kända problem och räknas fortfarande som högst experimentellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-20 09:15

Detta borde väll inte vara ett större problem för Oracle än det är för VmWare eller folket bakom Parallells.

För att få detta till att fungera på en ikke mac, behöver du simulera efi med ett extra boot rom.

Vad jag hört så är det bara Apples licensmög som sätter käppar i hjulet för VMWare. Om det inte vore för förbudet att virtualisera OS X så skulle man redan kunna köra det i ESXi tex. Så gött det hade varit.

1
Bevaka tråden