Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ABBYY Finereader OCR-program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 22:57

Det finns inte något stort urval av OCR-programvaror till Mac och de light-versioner som följer med scanners är ofta bara för PC, så vitt jag vet. Förutom dyra OmniPage och kritiserade Readiris så finns dock ett program som uttryckligen funkar med Snow Leopard och verkar intressant: ABBYY Finereader Express for Mac, för under 1000 kr.

Länk: ABBYY FineReader Express Edition for Mac - OCR software for Mac users

Versionen för Windows, Finereader 10 professional, får toppbetyg här:
ABBYY Finereader 10 Professional Edition - Full Review - Reviews by PC Magazine

Någon som har erfarenhet av Mac-versionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 23:27

Hittade några positiva omdömen om mac-versionen här:
Download ABBYY FineReader Express for Mac - OCR application. MacUpdate Mac Word Processing Software Downloads

(Skrolla ned på sidan för att hitta diskussionen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-11 16:38

Ingen av 99mac:s användare som använder Finereader för Mac?

Inte så konstigt i så fall, det är en väl dold produkt som inte syns hos några återförsäljare eller ens på den svenska distributörens hemsida, där flera windows-versioner dock finns.

Enligt distributören så erbjuder de ändå produkten och den ska kunna beställas hos Dustin (som har windows-versionerna), om man uppger följande:

349115 (152020080099) ABBYY FineReader Express Edition for Mac
och anger att den köps in från Trigono AB.

Det lutar åt ett köp efter jul för min del, när jag skaffar ny scanner.

PS. Det här börjar nästan likna reklam! Men jag tror att alla som vet hur svårt det är att få tag på bra OCR-program till Mac till ett vettigt pris uppskattar informationen. Sen verkar det som om marknadsföring inte är den svenska distributörens starka sida...

Ursprungligen av maca:

Ingen av 99mac:s användare som använder Finereader för Mac?

Inte så konstigt i så fall, det är en väl dold produkt som inte syns hos några återförsäljare eller ens på den svenska distributörens hemsida, där flera windows-versioner dock finns.

Enligt distributören så erbjuder de ändå produkten och den ska kunna beställas hos Dustin (som har windows-versionerna), om man uppger följande:

349115 (152020080099) ABBYY FineReader Express Edition for Mac
och anger att den köps in från Trigono AB.

Det lutar åt ett köp efter jul för min del, när jag skaffar ny scanner.

PS. Det här börjar nästan likna reklam! Men jag tror att alla som vet hur svårt det är att få tag på bra OCR-program till Mac till ett vettigt pris uppskattar informationen. Sen verkar det som om marknadsföring inte är den svenska distributörens starka sida...

Köpte du programmet? Erfarenheter?

Jag har använt både OmniPage samt Abby, och även om Abby är mer OS X-igt och snyggare o mer logiskt i funktionen så tycker jag att själva OCR-biten är bättre i OmniPage. Körde bla. in några sidor med tabeller (samtalsspecar från telia) o detta fixade inte Abby alls, men med OmniPage gick det väldigt bra.

Om man redan äger Adobe Acrobat så ska man inte missa den inbyggda OCR-funktionen. Jag brukar köra en bunt papper i kopiatorn som scan -> pdf och sen OCR med Acrobat och export till text. Hur smidigt som helst.

1
Bevaka tråden