Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

summera tid i Numbers

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-16 08:48

Hur gör man för att summera tid i Numbers?

Jag skulle vilja mata in flera värden som timmar:minuter:sekunder i en cell och få tillbaka summan timmar:minuter:sekunder.

Man väljer "summa". Dvs. det fungerar precis som vanligt. (funderar på om jag förstått frågan... )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-16 20:51

Om jag skriver in "=SUMMA(1:00:30+1:00:30)" i en cell får jag en röd triangel -> "Formeln innehåller ett syntaxfel". Däremot kan jag skriva in tiden i två separata celler och därefter, i en tredje cell, summera tiden. Hur gör jag för att skriva in och summera värdena i en och samma cell?

ur inbyggda hjälpen:

SUMMA
Funktionen SUMMA returnerar summan av en samling tal.

SUMMA(num-datum-tidsl, num-datum-tidsl…)

Datum-/tidsvärden kan inte adderas med varandra, så endast ett datum-/tidsvärde (se ovan) är tillåtet.

Blev lite störd på det här;

Försökte betrakta de två tiderna som strängar, konverterar till tal, adderar och konverterar tillbaka till strängar... no luck

=KLOCKSLAG(TIDVÄRDE("1:00:30")+TIDVÄRDE("2:00:30"))

Prova att formatera tiden så här:
1t 0m 30s

Formeln=1t 0m 30s + 1t 0m 30s ger svaret2t 1m

Skriver man tiden med enbart kolon impliceras i Numbers även ett datum och årtal vilket gör att du inte får förväntat resultat om det gick att summera tiderna. Tidpunkt och tid är olika saker. Excel fungerar delvis annorlunda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-17 18:57

Tack för tipsen!

M. Sundbom: Jag har formaterat cellen som tidslängd så som du skriver och har skrivit in formeln men får ändå ett felmeddelande: "1t 0m 30s är inte en giltig referens".

Funkar inte det här?
=SUMMA("2t3m4s"+"2t3m5s")

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag formaterade inte cellerna utan skrev helt enkelt in en tid t.ex. 10t 5m 30s. Kopierade till flera celler och testade att olika sätt att summera (summa() eller +) vilka alla fungerade.

Formatet, om du nu vill formatera celler, heter kanske tidsvärde och inte tidslängd.

Jag är så insnöad på Excel så jag har inte brytt mig om att lära mig Numbers ordentligt.

Kanske lösningen är att automatisk konvertera tiden till sekunder? Utföra önskad operationsutförande (dvs +, - etc.). Svaret konverteras tillbaka från sekunder till tid.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-18 18:06

akerstrom: Funkar utmärkt. Tack!

1
Bevaka tråden