Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp att förstå hur Airport fungerar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en begagnad mac pro quad core för ett tag sedan. Jag förstår inte hur airport fungerar på den. Uppenbarligen finns det trådlös kontakt, eftersom jag lyckades byta namn på nätverket med hjälp av airport utility. Men airport dyker inte upp bland de möjliga valen när man skall skapa nätverk. Under systeminformation står en lista med "software versions" - inget annat. På nätet har jag hittat att det finns ett litet program att köpa som heter Airport enabler, men det verkar bara gälla Intel Core Duo

"Airport enabler" är för att få "n"-nätverk på de maskiner som såldes med "g"-kompabilitet, men som innehöll hårdvara för "n". Genom en uppdatering kunde man då få såväl b, som g och n.
Amerikanska lagar säger att man måste ta betalt för en sådan upgrade. Därför kostar den 18:-

Vad är det du vill göra då? Haka på ett befintligt nätverk? Skapa ett eget nätverk och dela ut till andra enheter?

Airport utility brukar anvädas för att konfigurera bassstationer (Time Machine, Airport express)

tror du har ett nomenklaturmissförstånd på halsen.

"Airport" är Apple-lingo för "trådlöst nätverk".

Vill du koppla upp dig mot din trådlösa accesspunkt, gå in i "Systeminställningar/Nätverk"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 18:37
Senast redigerat 2010-05-07 18:52

Har ändrat trådens rubrik. Den tidigare rubriken ("Airport??????") sade inte speciellt mycket om vad det egentligen handlar om.

/Mod

Japp! Jag vill du koppla upp mig mot min trådlösa accesspunkt, som är en Airport Express. Jag har redan en laptop som ansluter till internet genom denna. Jag skulle vilja kunna ansluta även från min stationära dator.

citerar:

"gå in i "Systeminställningar/Nätverk"

Jo detta känner jag till. Problemet är bara att inget airport-alternativ finns att välja. Där finns "Ethernet","FireWire", osv, men inget "Airport"

Då skulle man ju kunna tro att dett saknas trådlöstnätverkskort i burken, men jag kunde ju konfigurera routern (Airport Express) via Airport Utility i sagda stationära mac. Jag bytte namn och och administartörslösenord på den.

Uppenbarligen kan maskinen ansluta trådlöst? Varför kan jag inte välja "Airport" när jag skall skapa nätverk?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 19:38

Då ska du lägga till ett nytt gränssnitt (interface) i nätverksinställningar. Tryck på + i botten på det avlånga fönstret med Ethernet, Firewire etc. Men du ska inte skapa ett nytt nätverk - du ska ansluta till ett befintligt (från din Airport Express).

Jo, det har jag oxå provat....Jag klickar på +tecknet och då kommer det en prompt: "select an interface and a name for the new service". Här kan jag välja på FireWire, Ethernet2, Ethernet1 och BlutoothDUN.
Något alternativ för Airport kommer inte upp i denna droplist.
När jag precis köpt datorn fick detta mig att dra slutsatsen att det inte finns något Airport-kort i maskinen. Men det kan ju bara inte stämma, eftersom jag, som sagt var, kunde konfigurera routern...alltså basstationen (Airport express )

Lyft på locket och kolla då? I äldre maskiner brukar det vara ett PC-ard som det står "Airport" på med stora bokstäver. Brukar sitt hyfsat lättåtkomligt.

Så kan du ju utesluta det.

De där korten pajjar ibland, då blir det till att skaffa ett nytt på eBay

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-07 21:39

Är du ansluten via tråd till din Airport express på något sätt? isf är det en förklaring till varför du lyckas komma åt den via Airport Utility...

Till Goflorp: den är 2 år gammal. Mac Pro 2008, men jag ska kolla
Till kainen: Både Mac Pro datorn (alltså den som jag försöker få igång airport på ) och Airport Express ligger ju på var sin port i modemet. Jag har faktiskt inte tänkt på att Airport Utility skulle kunna ansluta via TP-kablarna. Men då finns det ju i lla fall någon möjlig logik i det hela

Kikar jag under "Om den här datorn" och väljer "Mer info" så kommer
undersökningsprogrammet upp.

Klickar jag i vänsterspalten på "Airport" ser jag en hel del som indikerar att jag har trådlösa funktioner och hårdvara i min burk.

vad säger din ?

Den listar ju bara "Software versions". Det är väl så...det finns inget Airport-kort, helt enkelt. Anslutningen med Airport Utility måste ha skett via kabel. Det skulle jag ju kunna kolla genom att dra ur nätverkssladden till Mac Pro och försöka igen....om det nu bara gick att hitta routern med Airport Utility igen. Efter att jag ändrade konfigurationen dyker den inte upp längre.

1
Bevaka tråden