Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeTV + FiberLAN, går det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter att ha funderat över om man ska införskaffa sig en Apple-TV och försökt ta reda på vad den är bra respektive dålig på. Snubblade jag in på någonting som heter Eye-TV.
Detta blev jag väldigt nyfiken på, och nu undrar jag; Ni som har detta, är det bra? Hur fungerar det rent tekniskt. Behöver man mottagare osv?
Själv har jag TV via fiberlan. Går detta att kombinera?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2010-04-26 19:15

Apple TV och Eye TV är två helt olika saker. Med Apple TV spelar du upp saker från en hårddisk via iTunes mot din TV. Förslagsvis via HDMI.
Eye TV är en tv-mottagare, analog eller digital. För att ta in vanliga TV-sändningar.

Om du har TV via fiberlan är det bökigt att få in tv-sändningen i datorn. Du måste koppla din digital-box till datorn via ett tv-kort (t ex EyeTV).

Vad är ditt behov? Har du Telias fiberlan?

Dalle; Glöm att jag nämnde Apple TV. Jag menade bara hur Eye-TV funkar. Men tack för infon.

Emil: Japp, jag har Telia. Mitt behov är egentligen att spela in program när jag är borta, vilket jag är väldigt ofta. Då har jag för mig att jag kan lagra på datorn och titta på det antingen på min TV via PS3:an eller synkronisera via iTunes till min iPhone (kanske inte den mest ultimata titta-på-film manicken, men ändå.)

Ursprungligen av Bestefar:

Dalle; Glöm att jag nämnde Apple TV. Jag menade bara hur Eye-TV funkar. Men tack för infon.

Emil: Japp, jag har Telia. Mitt behov är egentligen att spela in program när jag är borta, vilket jag är väldigt ofta. Då har jag för mig att jag kan lagra på datorn och titta på det antingen på min TV via PS3:an eller synkronisera via iTunes till min iPhone (kanske inte den mest ultimata titta-på-film manicken, men ändå.)

Det absolut smidigaste är att skaffa den inspelningsbara digitalboxen från Telia och ladda ner Telias inspelnings-app från AppStore. Minimalt med bekymmer och krångel. Nackdelen är att du bara kan se materialet via digitalboxen. Ej synkronisera med iTunes eller streama till någon annan enhet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-30 10:31

Jag vet att Telia skickar ut digital-tv som en mpeg ström på tv utgången på sin router. Denna går att koppla in direkt på nätverket och ansluta tex VLC till som spelar upp strömmen direkt. Ett stort problem är dock att du endast kan strömma en kanal i taget och inte byta kanal genom datorn utan endast genom digitalboxen.
Så Telias inspelningsbara är att föredra men då kan du som sagt inte spara ner inspelningarna.

Ok, tackar för all hjälp!
Tanken var väl främst att kunna ha det på datorn för att synkronisera med iPhone och andra eventuella enheter man vill se film på. Men det verkar ju svårt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-30 16:59

Ja det går nog men det blir lite klur med att byta kanal... samt att jag inte vet om det går att koppla digitaltv strömmen till nätverket (via en router) och sedan mata vidare den till datorn och digitalboxen sammtidigt, annars måste man hålla på och flytta på kabeln mellan datorn och boxen.

Annars om du får in strömmen med rätt kanal in i datorn så är det ju inga problem att spela in och spara ner.

1
Bevaka tråden