Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polisen genomförde razzia hos Jason Chen (Gizmodo)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EFF (Electronic Frontier Foundation) tror att denna husrannsakan var olaglig. Läskigt hur mycket makt företag har i USA (om det nu är sant).

http://www.macrumors.com/2010/04/26/eff-believes-search-and-seizure-of-gizmodo-editors-computers-was-illegal/

Lite off-topic kanske

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-27 12:17
Ursprungligen av Patrik D:

EFF (Electronic Frontier Foundation) tror att denna husrannsakan var olaglig. Läskigt hur mycket makt företag har i USA (om det nu är sant).

EFF Believes Search and Seizure of Gizmodo Editor's Computers Was Illegal - Mac Rumors

Lite off-topic kanske

Rätt mycket offtopic men det är inte Apple som har gjort husrannsakan. Det är åklagaren som kan göra en husrannsakan. I Kalifornien finns det lag som skyddar journalister från att avslöja sina källor. Men den lagen gäller inte om journalisten själv är anklagad för brott och i detta fall för häleri. Så enkelt är det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Rätt mycket offtopic men det är inte Apple som har gjort husrannsakan. Det är åklagaren som kan göra en husrannsakan. I Kalifornien finns det lag som skyddar journalister från att avslöja sina källor. Men den lagen gäller inte om journalisten själv är anklagad för brott och i detta fall för häleri. Så enkelt är det.

//Rob

Tycker du inte att det känns rätt överdrivet att göra en husrannsakan?

Nu ska man ta denna artikel med en näve salt antar jag, men Aftonbladet skriver följande:

"Det har tidigare i år även framkommit att Apple, som är erkänt strikta med information om sina nya, osläppta produkter, sitter i styrelsen för den specialenhet inom polisen som genomförde helgens razzia."

Köpte hemlig iPhone ? riskerar fängelsestraff | Pryl | Aftonbladet

Ursprungligen av Patrik D:

Tycker du inte att det känns rätt överdrivet att göra en husrannsakan?

Nu ska man ta denna artikel med en näve salt antar jag, men Aftonbladet skriver följande:

"Det har tidigare i år även framkommit att Apple, som är erkänt strikta med information om sina nya, osläppta produkter, sitter i styrelsen för den specialenhet inom polisen som genomförde helgens razzia."

Köpte hemlig iPhone ? riskerar fängelsestraff | Pryl | Aftonbladet

"Apple... sitter i styrelsen för den specialenhet inom polisen..." Det där låter som Aftonbladet ja. Helt otroligt att det fortfarande finns folk som läser blaskan. Sen när kan ett företag sitta i en polisstyrelse...?

Ursprungligen av Capeman:

"Apple... sitter i styrelsen för den specialenhet inom polisen..." Det där låter som Aftonbladet ja. Helt otroligt att det fortfarande finns folk som läser blaskan. Sen när kan ett företag sitta i en polisstyrelse...?

Låter rätt konstigt ja, men vart kommer informationen ifrån, mest bara nyfiken? Någon som vet?

Ursprungligen av Patrik D:

Låter rätt konstigt ja, men vart kommer informationen ifrån, mest bara nyfiken? Någon som vet?

Microsoft and Adobe are members of REACT’s steering committee, a group of 25 companies that includes Apple Inc., Symantec Corp., KLA-Tencor Inc., Applied Materials Inc. and Cisco Systems Inc., and acts as a liaison between industry and law enforcement.

Silicon Valley/San Jose Business Journal: Valley REACTs to Craigslist counterfeits

REACT was established in 1997 by the California State Department of Justice, in response to both public and industry concerns over the spread of new types of crime directly tied to our increasingly computer-oriented economy and widespread use of the Internet. High tech companies and industry councils provide specialized training, liaison personnel and internal support for task force investigations.

reacttf.org: About the REACT Task Force

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-27 13:11

Apple med många andra företag sitter i REACT styrelsen. Men de ger inte order vad som ska undersökas. Att börja en husrannsaka kan låta överdrivet men de ville vara säkra att inga bevis förstörs. Nu vet jag inte hur man hanterar andra stölder men det kan vara vanligt med husrannsakan vid såna brott.

//Rob

Det är åklagaren som beslutar om husransakan - han/hon är gud i denna fråga. INGEN kan röra ett finger utan hans/hennes skriftliga order.
Det enda som är tveksamt med denna husrannsakan är lagarna om journalisters rättigheter etc etc. Dessa lagar är givetvis inte lika långtgående som dom svenska (vi har världens starkaste pressfrihetslag), men även i USA har journalister rätt att hävda källskydd etc. Vi får se hur detta fall utvecklas - om dom gjort formellt fel så läggs fallet ner direkt, ty då kan ingenting dom hittat användas i domstol.
Brottet? Häleri. Industrispionage. Stöld. Jag vet inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är åklagaren som beslutar om husransakan - han/hon är gud i denna fråga. INGEN kan röra ett finger utan hans/hennes skriftliga order.
Det enda som är tveksamt med denna husrannsakan är lagarna om journalisters rättigheter etc etc. Dessa lagar är givetvis inte lika långtgående som dom svenska (vi har världens starkaste pressfrihetslag), men även i USA har journalister rätt att hävda källskydd etc. Vi får se hur detta fall utvecklas - om dom gjort formellt fel så läggs fallet ner direkt, ty då kan ingenting dom hittat användas i domstol.
Brottet? Häleri. Industrispionage. Stöld. Jag vet inte.

Är rätt säker på att ditt första påstående är felaktigt, det är domare som beslutar om husrannsakan i USA. Gissar att resten av ditt inlägg bygger på samma nivå av kunskap i ämnet?

Sorry. Skrev fel - det är domare så klart (har man ju sett hur åklagare vcker domare på nätterna för att få en husransakan fixad - i hundra teveserier :-). Domare är gud i USA.

Ursprungligen av Hagelin:

Är rätt säker på att ditt första påstående är felaktigt, det är domare som beslutar om husrannsakan i USA. Gissar att resten av ditt inlägg bygger på samma nivå av kunskap i ämnet?

Senast redigerat 2010-04-27 18:45

De [Gizmodo] har ju köpt något som säljaren tveklöst INTE ägde.

LCR

Senast redigerat 2010-04-27 22:48
Ursprungligen av LCR:

De [Gizmodo] har ju köpt något som säljaren tveklöst ägde.

LCR

Menar du inte ägde?

Ursprungligen av Capeman:

Menar du inte ägde?

Eh, jo...

Oops, tur man inte är advokat.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Eh, jo...

Oops, tur man inte är advokat.

LCR

Skönt, annars hade jag känt mig dum som inte fattade!

zimmerman: är du utbildad jurist?

Nej jisses Jag är amatör som alla andra här - det enda jag är proffs på är video och foto.
Sverige har världens bästa skydd för journalistkällor och världens mest transparenta myndighetsdokumentation. Det ska vi vara stolta över. T.ex. WikiLeaks har sin server i Sverige. Det finns en anledning till det. WikiLeaks talesman kan förklara varför dom valt en sådan lösning. Detta är allmänbildning enligt mig.

Man måste nog vara rätt pucko om man inte hajar grunderna i det amerikanska juridiska systemet när detta presenteras i en miljard teveserier och filmer dygnet runt i hela världen - och har rullat i 40 år nu. Dessa dramatiseringar är ju...tja, fiktion, men dom är noga med att hålla sig till fakta när det gäller den formella juridiken. Amerikaner är bra på sådant i fiktion - research och faktakoll om dom gör ett drama om något specifikt. Åtminstone så länge det utspelas i USA. När det gäller övriga världen höftar dom till något som stämmer med en gammal fördom, arketyp eller stereotyp - annars fattar inte amerikanerna.

Att domare godkänner en husrannsakan vid en brottsmisstanke som kan ge 2-5 år på kåken är ju inget konstigt. Men läser man detta fall så finns det en komplikation genom att det finns en tidigare federal dom som fastslår att bloggare juridiskt är att jämställa med journalister. Journalister har ett skydd även i USA - inte alls lika omfattande som det svenska skyddet där man t.ex. inte ens får söka en källa - men denna husrannsakan anses vara ett övertramp mot detta prejudikat. Även delstaten Kalifornien har egna lagar som ska skydda journalister och källor.

Bevis som insamlats formellt juridiskt felaktigt kan inte användas i domstol. Det trodde jag alla visste (och jag som ändå tittar väldigt lite på teve :-). Om andra nya brott uppdagas i samband med t.ex. en husrannsakan eller telefonavlyssning - så får dessa uppgifter inte användas för att öppna nytt åtal för detta då nyupptäckta brott. När det gäller sådana där grejer så är ju USA's rättsäkerhet överlägsen vilket europeiskt land som helst.

Ursprungligen av northernlight:

zimmerman: är du utbildad jurist?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 22:46

Eller väldigt många timmar framför Amerikanska deckare

1
Bevaka tråden