Hej alla glada

Jag är en ny och glad macanvändare som just gått över från pc och som dessutom fick hem min första macbook pro igår och det mesta funkar bra, förutom webläsarna (ibland).

Jag skriver ibland för att det inte är alltid utan endast ibland som problemet uppstår. Det som inträffar är att när jag klickar på en länk till en ny sida eller skriver in en ny adress i adressfältet så verkar det inte som att webbläsaren ens försöker hämta sidan utan kastar direkt ur sig att sidan kan inte hittas. Försöker jag ladda om sidan direkt händer ingenting, men om jag väntar en stund och försöker så hittar den alltid sidan sen.

Det här är oerhört störande! Först körde jag över wlan med wpa-kryptering och fick då tipset om att byta till wpa2-kryptering istället och visst, det blev bättre. Men inte tillräckligt bra, så jag provade att köra via kabel istället och även där uppstår problemet.

Jag googlade lite på problemet och det verkar vara känt i mackretsar och att det kan vara något dns-relaterat. Det här har jag inte upplevt med någon annan webbapplikation som msn eller cyberduck.

Är det någon där ute i äppelvärlden som har lite känsla för hur man kanske kan tänkas åtgärda detta?