Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-nybörjare, ny extern hdd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-04-23 16:41

Hej!
Jag ska köpa en ny mcb pro 13" så snart lokala handlaren fått in nya. Till detta behöver jag en extern hdd. Några frågor jag har är:

* Antagligen får jag hem hårddisken innan jag får macen, och medan jag väntar tänkte jag föra över lite av mina pc-filer till den externa, för att sedan föra vidare dem till macen. Kan jag ha NTFS som filsystem? Jag antar att jag senare formaterar om den så att den får apples HFS+.

* Ska jag satsa på Firewire eller USB?

*Har någon något tips? Minst 500 gb. Tänk studentpris...

MVH

Ursprungligen av zackez:

* Antagligen får jag hem hårddisken innan jag får macen, och medan jag väntar tänkte jag föra över lite av mina pc-filer till den externa, för att sedan föra vidare dem till macen. Kan jag ha NTFS som filsystem? Jag antar att jag senare formaterar om den så att den får apples HFS+.

Det kommer att fungera bra. När du får din Mac kommer du att kunna läsa innehållet och kopiera det till datorn. Därefter kan du formatera den till HFS+ precis som vilken annan hårddisk som helst från Skivverktyg.

Ursprungligen av zackez:

* Ska jag satsa på Firewire eller USB?

FireWire har i alla fall tidigare haft bättre prestanda men skillnaden har blivit mindre och på en modern Mac gör det ingen större skillnad om det inte rör sig om stora datamängder som hela tiden ska skickas fram och tillbaka. Å andra sidan är det ingen större kostnadsskillnad att ha FireWire så det är vad jag skulle välja.

Tillägg: Tänkte främst vad gäller FireWire 400, nu är 800 är så pass vanligt så kan det förstås vara bra mycket bättre att välja det.

Senast redigerat 2010-04-23 22:23

Du kan inte använda NTFS som filsystem, OS X kan endast läsa det, inte skriva till det. Dock fungerar FAT32 utan problem, bortsett från att det inte kan hantera filer större än 4GB. (det är en begränsning i filsystemet, så det gäller såväl OS X som Windows) Windows hanterar inte HFS+ ur förpackningen, men det finns tilläggsprogram för det. Google vet mer än mig om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-23 18:15

Klart han kan använda NTFS så länge han bara ska läsa från disken i macen vilket jag förstår att han vill göra. Kopiera från PC via disken och lägga på macen, sen formatera om den externa disken till hfs. Han kan installera NTFS stöd i macen också och kan du även skriva på disken. http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/ntfs3g.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-04-23 19:24

Tack för all info!

Är det någon som vågar sig på en rekommendation också? Är hårddisken i denna tråden lämplig? http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/276490-vartips-2-5-tums-extern-pocketdrive-500-gb-i-metall-foer-695-kr.html

  • Medlem
  • 2010-04-23 21:31

Pga den drastiskt mycket snabbare överföringen til FW800:ans fördel så skulle jag vilja rekommendera denna: WEBHALLEN.com - Western Digital Extern HDD My Book Studio Apollo 1TB (USB 2.0 / FireWire) .
(Läs dock på forumet först, WD har haft problem med sina diskar, något som jag har sluppit än så länge tack och lov. )

2TB-versionen är mer prisvärd. Bra att ha när man sparar mycket data, plus alla Time Machine-kopior du kommer att göra. Att inte välja en FW800 är bara dum-snålt.

1
Bevaka tråden