Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder från mobil vrids 90° när de laddas upp till Facebook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som i rubriken blir bilder vridna 90° när jag laddar upp dem. Det gäller bara bilder som står upp, altså som är högre än vad de är breda. Om jag försöker ett 10-tal gånger kan jag ha tur och lyckas få bilden på rätt håll. Jag hade inte detta problemet på min windows-dator, så jag tror inte att det är sidorna det är fel på. Vad kan det vara?

Laddar upp vart då? Du ger verkligen inte mycket information att gå på...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-21 09:18

Antagligen för när du tittar på dom i datorn med iPhoto eller nått liknande program så vänder den bilden rätt åt dig, om du vill ha den likadant på webben så får du öppna bilden i ett redigeringsprogram och vända den sen spara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-21 11:04

Det står inte vad du har för kamera, om det är en iphone eller en DSLR.
På de flesta DSLR kan du ställa in ifall de skall rotera bara i kameran eller i datorn också och då respekterar datorn det.

  • Medlem
  • 2010-04-21 12:57

Kan ha med Exif-taggarna att göra, en tagg som säger att bilden ska visas roterad utan att pixlarna flyttas som så.
En programvara som läser sådan Exif-rotationstagg (vilket jag har för mig OS X gör) kommer då visa bilden på ett sätt medan programvaror som inte gör det (webb, Windows) på ett annat.

Det handlar om bilder från min iphone och från min flickväns sonyericsson som ska till facebook/blogg.se

Det SirN pratar om låter rimligt. Hur gör jag för att se bilden såsom webb och windows kommer att visa den?

Jag har flyttat tråden till ett mer lämpligt forum.

Jag har också förtydligat rubriken.

Och tänk på att lämna så mycket information som möjligt när ni ställer frågor - så slipper man en massa spekulationer och motfrågor.

/Mod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-21 22:10
Ursprungligen av Johanmagnusson:

Det SirN pratar om låter rimligt. Hur gör jag för att se bilden såsom webb och windows kommer att visa den?

Öppna dem i t ex GraficConverter, rotera dem och spara om dem.

1
Bevaka tråden