Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighet till HD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-17 19:50

Jag har två externa HD som jag vill att endast jag ska ha åtkomst på, då vi är flera som använder datorn.
Jag har gjort följande inställningar (se bild). Den till höger i bild fungerar inställningen. Alltså ingen annan kan komma in på HD'n (en WD Firewire-disk). Den till vänster är en WD USB-disk och det är en "okänt" som har dykt upp som jag inte kan få bort eller ändra till "ingen åtkomst". När jag loggar in på ett icke administratör-konto så kan jag både läsa och skriva på disken. Vad gör jag för fel?

Har du pillat till kugghjulet och valt att det även skall gälla för underliggande objekt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-17 21:52
Ursprungligen av Goflorp:

Har du pillat till kugghjulet och valt att det även skall gälla för underliggande objekt?

Under kugghjulet är "använd för inkluderade objekt" hilightad på båda. Återställ är nedtonad. Jag kan inte minnas att jag fingrat på den.

Den här "okänt" går inte att få bort med minus tecknet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 22:50

Om inget annat funkar kan du ju testa detta:

chown ditt_användar_namn /volumes/"namn på disken"

Följt av:

chmod u+rxw /volumes/"namn på disken"

(på egen ansvar)

Tänk på att situations tecknen är nödvändiga i disknamnet om du har mellanslag i namnet annars får du köra escape tecken så här: namn\ på\ disken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 09:33
Ursprungligen av Cygni:

Jag har två externa HD som jag vill att endast jag ska ha åtkomst på, då vi är flera som använder datorn.

Problemet med att använda behörigheter för att lösa ditt problem är att (även om du får det att fungera) så kan man lätt komma åt informationen på hårddisken genom att kryssa i rutan "bortse från ägarskap på den här enheten". Har man fysisk tillgång till hårddisken spelar behörigheter ingen roll (för den händige).

Det om du verkligen vill skydda informationen bör du istället använda kryptering med en bra nyckel. T.ex. med en krypterad skivavbild (sök i forumet).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-30 20:30

iMac G5 X10.5.8 hittar inte FW-disk?

Det har funkat alldeles bra tills för några dagar sen. Nu plötsligt så hittar datorn inte min externa FireWire hd. Skivverktyg och DW hittar den inte heller. Jag har även köpt ny sladd. HD'n snurrar fint precis som vanligt utan missljud men den dyker inte upp på skrivbordet.

LaCie?

Se inlägg #3 här i den här tråden:

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/251928-powerbook-hittar-lacie-disk-laengre.html

principen gäller för flera märken.

1
Bevaka tråden