Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epostprogram med flera användare efterlyses

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt Entourage under lång tid men med ny dator och ominstallation på andra har jag tänkt slänga ut Office (eller rättare sagt inte uppgradera den licens jag har)

Jag söker ett epostprogram där man kan ha olika användare - dvs hålla epost åtskilld

Jo, jag vet att man kan skapa regler i Mail och få dem till olika mappar men jag vill inte hämta hem all post hela tiden utan kunna välja att bara hämta post till föreningar (tillsammans 18 adresser) t ex en gång om dagen medan andra adresser (7 st) kontorlleras hela tiden.

Jag har testat Thunderbird och Postbox men de liksom Mail tillåter bara att alla adresser hämtas tillsammans

Finns det något annat program än Entourage som har fleranvändarfunktionen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-11 13:20

Det naturliga är ju två användarkonton i OSX med fast user switching, men det kanske är overkill bara för Mail-funktionen?
jag vet inget annant program än Entourage

Är det bara tömnings-intervallet du vill ha längre för de där 18 kontona? Då räcker det väl att för de kontona kryssa ur rutan att de ska inkluderas vid automatisk hämtning (Mail inställningar > konton > Avancerat) och sedan trycka på hämtaknappen en gång om dan.

Här är någon som fixat två separata användare med hjälp av apple-script när man startar Mail:
Wise on Tech | Using Mail.app with multiple users — using AppleScript!

Tack för svar!

Efter att ha testat med att läga in delar av adresserna inser att det finns fler skäl än hämtningen att inte ha alla adresser under samma användare.
Apple-skriptet såg lovande ut tills jag upptäckte att varje användare bara har ett epostkonto, attans också!

Om inget annat dyker upp så tror jag att det får bli olika epostprogram, mali och thunderbird. Synd men man kan inte få allt i livet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 09:07

Annars så funkar entourage på det sättet.

Japp, men jag vill inte lägga flera tusen (klarar inte home edition) för ett officepaket bara för att kunna fortsätta med Entourage. De andra delarna har jag hittat fungerande ersättningar för

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 09:23

Macwitty,

Förstår inte riktigt problemet…!?

Varför inte lägga upp respektive e-postadress som enskilda "konton" i Mail…för att sedan, i installningar för respektive konto, ange huruvida de skall inkluderas vid hämtning av ny post.

Post för övriga konton/mailadresser hämtar du manuellt!

Lycka till,

- Torkel

Jo, hämtningarna funkar
Det som är ett mindre problem är att det blir en jäkla lång lista med adresser att välja avsändare från - jag använder 3 dagligen och en del är snarlika. Jag vill inte se alla hela tiden

Sedan får jag inte till de smarta mapparna - Ställer jag in att de ska matcha
Någon mottagare innehåller xxx@xx.xx
Från innehåller xxx@xx.xx
Så får jag inte med allt från det kontots inkorg - jag får inte med det som skickats till adressen som dold kopia. Dold kopia använder vi ofta, på mitt initiativ, för att inte sprida ut adresser.
Det tar dessutom för mycket - ett meddelande skickat från kontot (av någon annan) till mig privat hamnar också där. (Är den dessutom skickad med min privata adress dold hamnar bara där och inte i min privata post)

Det jag skulle vilja ha är 3 smarta mappar som innehåller allt som finns i 7, 13 resp 5 olika kontos inkorg och allt dessa konton skickat - varken mer eller mindre.

1
Bevaka tråden