Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte, och skärmen visar ett vågmönster

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som känner igen detta. Plötsligt under gång blir hela skärmen täckt av ett mönster som ser ut som vågorna när en frankeringsmaskin stämplar ett frimärke. Dom vibrerar svagt oxå.
Har försökt starta i säkert läge men samma vågor uppträder. Kommer ej heller igång utan den stannar på den grå uppstartsbilden.
Endast den ena skärmen, huvudskärmen jobbar mot datorn.
Tacksam för tips!:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 11:38

Datorns grafikkort troligtvis är skadat/bränt eller helt enkelt gått sönder. Har du garanti på den?

Ursprungligen av knsiper82:

Endast den ena skärmen, huvudskärmen jobbar mot datorn.

Den meningen förstår inte jag. Vadå "huvudskärmen jobbar mot datorn"?

Berätta gärna lite mer, t.ex vilken datormodell, vilka grafikkort och vilka skärmar det är.

Uppstod problemet bara helt plötsligt, eller kom det i samband med någon annan ändring i datorn? (Ny hårdvara? Ny mjukvara? Uppdatering?)

osv osv osv

Huvudskärmen, en apple, är den primära, jag använder två skärmar. Den är bland de första G5 Macpro jag har med Intelprocessor, dubbla. SKärmarna har jag kollat mot en fräsch dator och de är ok. Vad det är för grafikkort vet jag tyvärr inte.
Jo, det uppstod bara så där plötsligt när jag använde datorn. Alltså ingen uppdatering eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 12:06

Då är det som sagt grafikkorten. Nvidiakorten gick konstant sönder i den.

Vad rekommenderas, som är bra och överkomligt i pris?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 12:12
Ursprungligen av knsiper82:

Vad rekommenderas, som är bra och överkomligt i pris?

Beror helt på vad du ska göra. Osäker dock om du kan stoppa i de senare modellerna på första generationen. Du skrev G5 men du menade första XEON modellen MAC PROo right?

Jag kan tyvärr inte svara på det, men den är nog 4 år gammal, den har alltså den designen i silver som fortfarande finns. Kan man testa med kort från en G4?

Ursprungligen av knsiper82:

Jag kan tyvärr inte svara på det, men den är nog 4 år gammal, den har alltså den designen i silver som fortfarande finns. Kan man testa med kort från en G4?

Enklast och kolla vilken dator du har är ju om du går in under apple-menyn och där välja "Om den här datorn" och där klickar du "Mer info...", då öppnas programmet systeminformation, och där kollar du under "Maskinvaruöversikt:" så står det exakt vad du har för dator där.

Jo jag glömde säga, jag jobbar med reklam och bilder så ett hyggligt rättvisande kort är nödvändigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 12:34

Nej det går icke. Tyvärr behöver vi vilken av modellerna du har för att veta vilket kort du kan använda. När är den inköpt?

Jag kollade baktill och följande beteckning står att läsa; A1186 EMC No2113 om den kan va till nån upplysning. Hur tar man ut grafikkortet föresten? Lossna den fjäderbelastade skruven och sen, vågar inte bara dra...

Ursprungligen av knsiper82:

A1186 EMC No2113 om den kan va till nån upplysning

A1186 säger att det är den här modellen:
Mac Pro "Quad Core" 2.66 (Original) Specs (Mac Pro, MA356LL/A, A1186, MacPro1,1*) @ EveryMac.com

Och då hittar du manualen här:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Mac_Pro_User_Guide.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 14:00

Samt att du endast kan ha:
NVIDIA GeForce 7300 GT med 256 MB
ATI Radeon X1900 XT med 512 MB
NVIDIA Quadro FX 4500 med 512 MB

och då får du nog leta begagnat tyvärr. Kom ihåg att de ska vara för Mac Pro och inte bara vilket kort som helst.

Jo jag vet, men jag kommer inte in i datorn så långt, ser bara den grå startytan med flimmer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 13:02

Kolla Säg bara när datorn är inköpt och om du minns cpu ghz på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 13:04

Sorry, men det enda jag vet att den har intelprocessor, dubbla tror jag och måste vara vid det här laget 4 år. Vad det nån som hade koll på hur man tar ut kortet? Tackar!

Ursprungligen av knsiper82:

...Den är bland de första G5 Macpro jag har med Intelprocessor, dubbla...

Ursprungligen av knsiper82:

Sorry, men det enda jag vet att den har intelprocessor, dubbla tror jag och måste vara vid det här laget 4 år.

Det finns inga "G5 MacPro Intel".

Om den har G5-processor så är det en PowerMac G5.
Om den har Intel-processor så är det en Mac Pro.

Enklaste sättet att skilja dem åt, utan att ens starta eller öppna datorn:
Om den har 1 CD/DVD-lucka på framsidan, så är det en PowerMac G5.
Om den har 2 CD/DVD-luckor på framsidan, så är det en Mac Pro.

Ursprungligen av knsiper82:

Vad det nån som hade koll på hur man tar ut kortet?

Det finns fina beskrivningar i manualen.

Och om du har tappat bort den, så finns den att ladda ner på Apples hemsida.

Men det kräver ju också att du vet vilken dator du faktiskt har...

Då får man tacka för alla råd!!! Och ge sig på jakt efter nåt begagnat!

1
Bevaka tråden