Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon mening att ha alla språk på sin mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 16 språk på min mac. Finns det någon anledning att behålla alla? Är de bara för vilket språk som används i OS X (mitt fall bara svenska) eller påverkar det även vilka språk program använder sig av, tolka webbsidor etc? Kan man radera dessa (alla utom svenska) utan fara?

Det finns många program som raderar språkfiler, men min erfarenhet är att det kostar mer än det smakar och att det ibland leder till oväntade problem med antingen program eller uppdateringar som strular.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Körde xslimmer innan men använder numera CleanMyMac MacPaw - the right Paw you were looking for som gör samma som xslimmer + lite mer och har inte haft några problem. Dock har jag inte provat att radera språkfiler då alla är markerade "att sparas kvar" som standard.

Rönnbäck har rätt, man sparar mkt lite.

Betydligt mer värt att ta bort Garageband (om man inte sysslar med musik) och de loopar som följer med, där pratar vi flera GB.

Engelska måste finnas kvar... tror inte att det går att radera, systemet skulle inte må så väl då...

Ursprungligen av xtreme79:

Har 16 språk på min mac. Finns det någon anledning att behålla alla? Är de bara för vilket språk som används i OS X (mitt fall bara svenska) eller påverkar det även vilka språk program använder sig av, tolka webbsidor etc? Kan man radera dessa (alla utom svenska) utan fara?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-04-08 09:20
Ursprungligen av xtreme79:

Har 16 språk på min mac. Finns det någon anledning att behålla alla? Är de bara för vilket språk som används i OS X (mitt fall bara svenska) eller påverkar det även vilka språk program använder sig av, tolka webbsidor etc? Kan man radera dessa (alla utom svenska) utan fara?

Det går, men det blir tämligen pilligt och med stora risker att något går snett. Bästa sättet är att välja en anpassad installation av Mac OS X, och avmarkera de ej önskade språken där, men det är tämligen små mängder data. Kan vara värt det vid installation på små SSD-skivor, men knappast annars.

Engelska ska inte plockas bort, då blir hela systemet oanvändbart.

Typsnitt för andra språk är skilda från språkfilerna. Dessa typsnitt kan hanteras som vanligt med Typsnittsbok.

1
Bevaka tråden