Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera grafikkort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-03-06 14:11

Hej,

Vad ska man köpa för grafikkort om man vill uppgradera sin 2006 Mac Pro? Jag har tittat lite på HCL 10.6.2 - OSx86 listan och dels så är det ju inte dom fetaste korten som finns med det, men det är väl inte säkert att dom fungerar i överhuvudtaget med 2006 versionen av Mac Pro?

Någon är som även är en Windows gamer och kör en Mac Pro som kan ge lite tips?

Kör ett NVIDIA GeForce 8800 GT nu och det börjar tyvärr bli lite gammalt

Verkar som de enda alternativet om du vill köpa en produkt som "nästan" har support är en 4870. Åtminstone verkar det fungera.

http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/274419-radeon-hd-4870-mac-pro-vilka-haer-anvaender-det.html

Jag sitter just nu med samma tankar. Vad skall man uppgradera till? Men med nya Mac Pro snart så kanske det också kommer nya kort som skulle fungera. Och antingen så blir 4870 korten billigare eller så får man tillgång till fetare kort.

http://guides.macrumors.com/Mac_Pro_Buyer%27s_Guide

  • Oregistrerad
  • 2010-03-06 18:38

4870 är ju ett tre år gammalt kort, så det är ju inte direkt så intressant..

Har inga större planer på att köpa en ny macpro för en massa pengar, trodde att det skulle bli ändring för support av fler grafikkkort när macpro kom, men tre generationer senare har ju absolut inget hänt.

Det är ju smartare att köpa en macmini + en pc om man vill fortsätta lira spel och sälja sin macpro - då kan man lika väl sälja sin ACD 30" också och förlora en 20k totalt. Mac en bra investering? hehe

Eller så köp ett modernt grafikkort och använd det bara för PC/Windows när du spelar. Om jag förstår rätt så kan man ju ha flera kort i maskinen. Det är ju inte så att det behövs mer grafikkortkraft för mitt arbete på Macen i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-07 13:24
Ursprungligen av bjelkeman:

Eller så köp ett modernt grafikkort och använd det bara för PC/Windows när du spelar. Om jag förstår rätt så kan man ju ha flera kort i maskinen. Det är ju inte så att det behövs mer grafikkortkraft för mitt arbete på Macen i alla fall.

Njae, om macens EFI inte gillar kortet så kommer du inte kunna boota OSX heller Iaf vad jag förstått det) även om du har ett kort som du kan köra OSX på. Nu är väl nästa problem att jag måste hitta ett billigt OSX kort i så fall som inte är PCI 16x så jag får den slotten ledig. Kortet ska heller inte kräva extern power, då det måste jag ha till "windows kortet". Dessutom måste jag ha en DVI switch till min 30ACD. Suck

Fungerar inte ett gammalt 7300 GT för det? Det borde finnas någon som har något sånt som ligger och skräpar?

Jag lirar rätt mycket på min macpro 2008 och satte nyligen i en PC-variant av 4870 med 1gb minne. (mac-flashad, köpte färdigt av en snubbe på macworld-forumet.)

betalade typ 1600kr och är väldigt nöjd, klarar kanske inte maxa BBC2 men spel som MW2 kör jag på absoluta max med typ 70-90FPS.

Det står i någon tråd där att så länge du har ett "äkta" mac-kort i slot 1 så kan du stoppa i vilket pc-kort som helst i någon av resterande slottarna och använda det bara till windows. väl i windows avaktiverar du bara mackortet.

men som du skrev får du lösa det med en KVM-switch om din skärm inte har dubbla ingångar.

man ska även kunna köra crossfire med två ati-kort (kanske helst två mac-flashade då, där osx använder ett av dem, för att slippa för mycket meck med strömmen)

1
Bevaka tråden