• Medlem
  • Östersund
  • 2010-03-26 13:21

Har som sagt en Late 2007 MBP 15".
4 gig ram
128 Mb grafik
500Gb Seagate ST9500420ASG disk
et.c
På dagarna kopplad till en 24" HP LP2475w på jobbet.

Har gått som en klocka tills jag installerade Safari 4.0.5
Efter uppdatering klar och omstart går maskinen bra ett tag för att sedan, tja hur ska jag förklara....
Det är precis som att grafikchippet/kortet får för sig att gå på lågvarv.
Program, beräkningar m.m startar och gör det dom ska precis så snabbt som dom brukar, men det visuella är ren tortyr.

Från att allt har flutit fram mjukt är det som att det helt plötsligt ligger ett lager med sirap innanför skärmen, fönster jag drar hackar, dashboard laggar fram.

Skulle kunna jämföra det med att ett spel som gick i 100fps innan, nu går i 5fps, för det är så fönsterhanteringen känns.

Testar att dra igång Spelet Braid eller OpenTTD eller något annat.
Likadant där det går väldigt slött.
ex så har Braid varit hur mjukt och fint som helst innan, nu hoppar och laggar det.

Jag är 100% säker att detta hände efter uppdateringen till Safari 4.0.5.

Det lustiga är att om jag byter upplösning på 24" från 1920x1200 till 1600x1200, för att sedan byta tillbaka till 1920x1200 igen, då flyter fönsterhanteringen på igen.

Jag har testat att köra onyx, kollat hårddisken.
Återinstallerade 10.6.2 uppdateringspacket.

Igår ominstallerade jag SL från början o läste tillbaka min profil genom flyttassistenten
Samma skit iallafall...

Har testat att göra ett nytt konto på burken, lika illa där efter ett tag.

Min Macmini3,1 fungerar på bra efter 4.0.5, samma för polarens MBP 15" Unibody första modellen.

Ska testa att köra en Time Machine ikväll och återställa hela tjobalobben till innan Safari 4.0.5 installerades.

Känns jäkligt jobbigt då datorn har fungerat hur bra som helst hela tiden jag haft den.
Då är det också en riktigt misshandlad burk med några hårddiskbyten, fulhack profilflyttningar från gammal macbook till ny MBP m.m.

Men är inte roligt då allt har fungerat utan problem tills just Safari 4.0.5 kom in i bilden.

Visst är det så att webkit ligger i grunden på OS X o snurrar och har något med allt möjligt att göra i systemet?

OpenGL 3.0 kommer ju med i 10.6.3, vet någon om det kommer uppdaterade drivrutiner då också till nvidia 8600gts som sitter i burken?

Mycket diverse skrivet blev det ser jag...
Har någon upplevt/läst om samma problem?

-----------------
Edit: - 10.6.3 fixade biffen
-----------------

Senast redigerat 2010-03-29 21:36