Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 27" i7 vaknar upp ur vila

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett irriterande problem på en av mina imacs.

Sätter båda i vila innan jag går och lägger mig, men den ena av dom (relativt "opillad") vaknar ibland upp ur sin vila och tänder skärmen, vilket är väldigt irriterande om man inte stängt sovrumsdörren.

Vad kan detta bero på?

Har testat att lägga musen upp och ner för att eliminera risken att den av någon outgrundlig anledning skulle röra på sig.

Kan ha med usb-hubbar och göra, har du eyetv?

Finns andra trådar om just detta..

Har ingenting inkopplat i dagsläget, de trådarna jag hittat beror på inkopplade enheter i de flesta fall.

Jag rensade pram på min core 2 duo imac. Det löstet det för mig.

Vad har du för program igång när detta sker? Kan vara något som te.x. ligger i bakgrunden och förhindrar vila

Testade med en nystart innan jag la mig inatt och jag vaknade iaf inte av att den starta upp. Finns det någon loggfil som visar när och varför den vaknar/somnar?

Kan mycket väl bero på webläsare som puttas igång pga. något cache-jox. Gäller speciellt Firefox. Är programmet avstängt så är risken för ofrivilligt uppvaknande betydligt mindre. Annars är det kanske något i startup items som spökar. Vilafunktionen i OSX är inte bra, fattar inte att de aldrig kan fixa till det.

Håller med Einar, fick göra som bodybag om jag ville att datorn bara skulle gå ner i vila eller kolla aktivitetshanteraren och stänga av lite olika bakgrundsprogram för att få iMac att stanna i vila. Eyetv var min största tjuv.

Ibland skapas en fil /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.AutoWake.plist som gör att datorn vaknar upp mitt i natten. Jag hade det problemet, tog bort nämnd fil, och sedan dess har den aldrig vaknat av sig själv.

1
Bevaka tråden