Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta TV:n i standby när datorn går i vila?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 10:09

Jag har Minin ansluten till tv:n (Sony W4500) via Apples Mini DVI till DVI-adapter och sedan en DVI till HDMI-sladd in i tv:n.
"Problemet" som jag har är att tv:n inte går ner i standby när datorn går i vila.

Jag tror att problemet ligger i mitt val av sladdar, dvs kombinationen av sladdar, men jag är inte säker. Det kan ju självklart även bero på tv:n.

Går problemet att lösa? I så fall hur?

Enligt vad jag ser på snabb sökning så har tv:n auto-dimmning (tv:ns backlight släcks och förblir släckt även om du ökar ljusstyrkan vid ingen signal) du vill ha det av helt? Kollat manual?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 11:06

Ja, jag vill att tv:n går ner i standby-läge helt. Idag så fortsätter backlightet på tv:n att lysa, trots att datorn går ner i vila (och ingen signal skickas).

"Vanliga", externa datorskärmar har ju den finessen att de brukar gå ner i standby-läge, alternativt stängas av helt, när datorn går ner i viloläge. Men detta verkar inte funka med min tv/dator-kombination.

Jag kan kolla i manualen när jag kommer hem, men eftersom jag "kan" min tv ganska bra tycker jag att jag borde ha hittat menyvalet om det funnits.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-24 11:17

Jag har också en 4500 Sony TV kommer dock inte ihåg vilken bokstav. Jag tror tyvärr inte det går som du vill. Jag har läst igenom manualen och tittat på det mesta, och det enda jag har hittat det är att när TVn får signal på någon av HDMI ingångarna så startar TVn. T.ex. om jag startar mitt Ps3 så startar TVn automatiskt. Men det fungerar tyvärr inte på andra hållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 11:45
Ursprungligen av Kajan:

Jag har också en 4500 Sony TV kommer dock inte ihåg vilken bokstav. Jag tror tyvärr inte det går som du vill. Jag har läst igenom manualen och tittat på det mesta, och det enda jag har hittat det är att när TVn får signal på någon av HDMI ingångarna så startar TVn. T.ex. om jag startar mitt Ps3 så startar TVn automatiskt. Men det fungerar tyvärr inte på andra hållet.

Skumt. Personligen har jag aldrig märkt att tv:n ens har gått ur standby-mode vid HDMI-signal. Men det kanske inte heller fungerar med min prylkombination...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-24 11:56

Vissa märket har funktionen att teven går i standby när insignalen är ej aktiv.
Men man måste gå in i menyer och kolla där o aktivera standby.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-24 13:49

Går jag in i inställningarna på min. Alltså trycker menu>inställningar>inställninsar>HDMI-inställningar...

Så har jag där HDMI-styrning: AV/PÅ Det är väll själva funktionen AV och PÅ
Apparater Automatiskt Av: AV/PÅ Tror detta är om jag stänger TVn så stängs även andra saker t.ex. Ps3
TV Automatiskt På: AV/PÅ TVn slås på när jag t.ex. startar PS3

Sen finns där tyvärr inga inställningar för tvärtom. Då vi har ungefär samma modell så borde du har liknande inställningar iallafall...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 14:07

Tack! Jag måste verkligen kolla upp det där när jag kommer hem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 20:29
Ursprungligen av Kajan:

Går jag in i inställningarna på min. Alltså trycker menu>inställningar>inställninsar>HDMI-inställningar...

Så har jag där HDMI-styrning: AV/PÅ Det är väll själva funktionen AV och PÅ
Apparater Automatiskt Av: AV/PÅ Tror detta är om jag stänger TVn så stängs även andra saker t.ex. Ps3
TV Automatiskt På: AV/PÅ TVn slås på när jag t.ex. startar PS3

Sen finns där tyvärr inga inställningar för tvärtom. Då vi har ungefär samma modell så borde du har liknande inställningar iallafall...

Nu har jag testat och det fungerade tyvärr inte. När man låter TV:n leta efter anslutna HDMI-enheter (under HDMI-inställningar) så hittar den inte någonting. Om det beror på att enheten inte stödjer "HDMI Control", eller någonting annat vet jag inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-25 01:19

Hmm ok. Det kan ju vara så nu när jag tänker efter att det fanns en inställning på mitt Ps3 att den skulle spela med i detta HDMI styrningen. Så kan ju tyvärr kanske då bara vara mellan Sonys apparater för jag vet det finns något som heter Bravia SYNC har jag för mig. Eller så kanske det fungerar med alla apparater men dem måste ha den funktionen bara och det har nog inte en dator då.

1
Bevaka tråden