Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helgprojekt: bli av med google

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-12 19:32

Hej forumiter,

Jag har under en tid funderat på att göra mig av med Google. och tänkte att detta skulle bli ett helgprojekt. Jag skulle behöva er hjälp, expertis och input.

Så här ser min situation ut idag.

Jag har idag låtit mobileme ta över och hantera mina kontakter och kalendrar - jag tycker att det fungerar alldeles ypperligt. Problemet är ju att mme inte hanterar egen domän för e-post (kom igen apple, det vill vi se i framtiden!).

Jag har tre stycken gamla googleaccounts. Jag har google apps för att hantera min domän. Jag är villig att skaffa ett webbhotell.

Första problemet: exportera/backa upp e-post. De tre vanliga googlekontona har jag ingen lust att spara. Jag vill däremot spara e-posten ifrån dessa. Jag har absolut inget behov av att dra in all e-post sedan 2004 i en ny inbox, utan skulle mycket väl kunna tänka mig att dra ned posten och "spara på fil". Har ni några tankar på lämpligt tillvägagångssätt?

Andra problemet: GoogleTalk. Allt fler av mina kontakter använder Gtalk. Idag löser jag detta genom att Google Apps hanterar min egen domän för e-post, och talk. Om jag vill byta bort från Google innebär detta, om jag förstår det rätt, att jag måste ha ett webbhotell med stöd för jabberserver eller dylikt. Det verkar inte vara lätt att hitta. Idéer?

  • Medlem
  • 2010-03-12 19:38

B]Tredje problemet:[/B] Google reader är något jag har använt mig mycket av. Vad finns det för ersättare till denna?

Det som fick mig att tänka till var när jag klickade in på mitt googlekonto och tittade på informationshistoriken. Det är rätt mycket Google vet om en själv. Jag började då fundera på hur mitt liv ser ut i Googles händer, och hur det skulle vara att byta bort Google. Jag insåg hur svårt detta är - en tankeställare så god som någon.

EDIT: Eh, jag har faktiskt ingen aning varför detta inlägg är så stört formaterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-12 20:06
Ursprungligen av FrrH:

B]Tredje problemet:[/B]
Det som fick mig att tänka till var när jag klickade in på mitt googlekonto och tittade på informationshistoriken. Det är rätt mycket Google vet om en själv. Jag började då fundera på hur mitt liv ser ut i Googles händer, och hur det skulle vara att byta bort Google. Jag insåg hur svårt detta är - en tankeställare så god som någon.
.

Sant. Men dels så tror jag faktiskt mina mail ligger säkrare hos Google än hos någon liten ISP. Google har säkerligen mycket mer prestige att förlora på om något går snett och mer resurser för att förhindra och rätta till problem.

Nu sysslar jag ju inte med barnporr, terroristverksamhet eller dylikt. Vilket du troligtvis inte heller gör. Så frågan är varför någon skulle vara så intresserad av innehållen i dina mail?

Förutom den lilla manicken som räknar ut vilka annonser som ska visas för dig.

  • Medlem
  • 2010-03-12 20:13
Ursprungligen av snigel1:

Sant. Men dels så tror jag faktiskt mina mail ligger säkrare hos Google än hos någon liten ISP. Google har säkerligen mycket mer prestige att förlora på om något går snett och mer resurser för att förhindra och rätta till problem.

Nu sysslar jag ju inte med barnporr, terroristverksamhet eller dylikt. Vilket du troligtvis inte heller gör. Så frågan är varför någon skulle vara så intresserad av innehållen i dina mail?

Förutom den lilla manicken som räknar ut vilka annonser som ska visas för dig.

Du skulle bara ana vilka terrorteckningar som bor i min mail!

Nejdå, jag är inte särskilt paranoid alls. Jag tycker bara att ens relation till Google egentligen är rätt oklar - om man betalar pengar för en tjänst är relationen väldigt okomplicerad. Det finns ett antal faktorer, däribland smidigheten, som talar för att jag behåller Gapps i slutändan.

Om inte annat vill jag åtminstone städa upp bland kontona, där finns tre gamla konton som skall backas upp/avaktiveras. Förslag på hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-12 20:02

Förstår inte varför du bestämt måste göra dig av med Gogglekontona? Det är ju gratis...

Själv kör jag mobile me för kontakter o kalendrar och gmail för mail, eftersom det är överlägset på att hantera stora skörder mail. Spamskyddet samt möjligheten att arkivera men ändå snabbt söka upp gamla mail kommer du känna stor saknad över vad du än går över till.

Gick över från google reader till Fever (feedafever.com) för ett tag sedan, inte för att jag har något principiellt mot google utan för att Fever är mycket smidigare och snyggare!

  • Medlem
  • 2010-03-12 20:14
Ursprungligen av snigel1:

Gick över från google reader till Fever (feedafever.com) för ett tag sedan, inte för att jag har något principiellt mot google utan för att Fever är mycket smidigare och snyggare!

Tack för tipset, ska spana in detta!

Finns många olika skäl att hoppa av Google,;

De nästlar sig in överallt. Fick för en timme sedan en massa "renew passwords" på Youtube. När jag skrivit i nya lösenord så dök det upp "Tack för att du kopplat ihop Google med Youtube".

De indexerar ALLT du gör, precis allt de kan hitta blir sökbart.
Söker jag på "goflorp" på google hittas
Min gamla blogg
Min presentation på 99.se
Frågan jag ställde för en vecka sedan på "vad heter låten"-siten
Mitt FlickR-konto
Länken till min Youtube-kanal
mm
ända ner till inlägg jag gjorde för 20 år sedan i USENET...
Man kan dra slutsatser av att jag har ebaykonto, Ubuntus Community.
Man hittar vidare länk till ett community där ngn med ett användarnamn är gift med en annan...
Så nu har jag en fru med... klickar man på "bilder" dyker jag upp.

Nästa spekulation är ju om känsliga brev hör hemma på en server i ett land där "homeland security" står på dagordningen.

För den paranoide finns PGP

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Version: 9.9.0.397
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=4qLD
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-13 00:01

Enklast att få ut dina mail kan jag tänka mig är att du i valfri mail-klient väljer att koppla upp dig m.h.a. POP eller IMAP och hämtar ner alla mail till klienten.

Jag speglade för inte så länge sedan ett 6GB gmailkonto till mail.app via imap. Inga problem!

1
Bevaka tråden