Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet av att öppna port i Airport Express under Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha kämpat i flera dagar med att komma åt min dator via VNC, så har jag till slut lyckats! (Exakt vad det är jag sysslat med vet jag inte...? Men lång tid har det tagit.)

Problemet har varit att kunna öppna port 5900 i Airport Express (modell Ä). Har kabeln varit kopplad direkt i min Macbook Pro så har det fungerat.

Svårigheten att hitta information beror på att det bara pratas om hur det fungerar i OS före Snow Leopard, och nu fungerar det lite annorlunda.

Så här fick jag det att fungera.
Öppna AirPort verktyget -> Manuell inställning -> Internet -> NAT -> bocka för Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll -> Ställ in portkopplingar -> tryck på + -> skriv in portnumret på både allmänt och privat.
Vad gäller den egna IP-adressen så hittar man den i Systeminställningar -> Nätverk om man klickar på Airport, eller under Delning -> Skärmdelning. (Men hur den egna IP-adressen fungerar är jag inte helt säker på. Men just nu gör den det.)

Hur jag sen fått upp portarna i datorns egen brandvägg är jag inte helt säker på, man är ju inte inne och specificerar portarna utan det görs genom att man säger vilka applikationer som ska släppas igenom. Men jag har varit inne pillat med hjälp av NoobProof.
Jag började även peta med Port Map, men den sade ifrån att jag var tvungen att jag var tvungen att aktivera NAT, och då fungerade det utan att egentligen ha använt Port Map.

Nils

Senast redigerat 2010-03-08 03:26
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-08 07:53

Du kan ta bort bocken för "Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll" för det är en automatisk funktion som VNC-servern (med största säkerhet) inte använder. Du har nämligen också manuellt genom "Ställ in portkopplingar" gjort det som behövs för VNC-servern.

Sedan får man bara implicit intrycket av att du har aktiverat iMac:ens brandvägg då du också pratar om att specificera portar där med. Stämmer det?

Jo, brandväggen i datorn är igång. Men där har VNC fungerat med ethernetkabeln inkopplad direkt i datorn.
Problemet har varit att få min Airport Express att släppa igenom.
Det var inte förrän jag hade försökt med Port Map, som bad att jag skulle aktivera NAT, som den började fungera. Men nu tog jag bort aktiveringen, och då fortsatte VNC att fungera.
Där ser man...

Men jag vet sedan tidigare att min gamla Airport Express är lite gisten. Den har krånglat och det har inte hjälpt med att göra fabriksåterställning av den. Men om jag dragit ut den ur väggkontakten och låtit den vila i någon timme, så har den fungerat igen. (Jag har läst om samma tips för för andra routers; vad är det för detalj som kan behöva vila på det viset?) Den här vändan fungerade det inte med att låta den vila.

1
Bevaka tråden