Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator och terminalen.. nån som kan?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min son tenderar att råka dra bort viktiga program från dockan och nu vill jag kunna låsa/låsa upp den vid behov.

Försöker få automator att köra ett skript i terminalen som låser respektive låser upp dockan.

Hur gör jag för att få till ett litet automator-program som kan skriva följande kod?
Skulle vara smidigt om den kunde växla mellan de olika värden beroende om dockan är låst eller ej.

defaults write com.apple.dock contents-immutable -bool true
osascript -e 'tell application "Dock" to quit'

och för att låsa

defaults write com.apple.dock contents-immutable -bool false
osascript -e 'tell application "Dock" to quit'

Allra helst skulle jag också vilja att ikonen på "programmet" ändrades från lite låst hänglås till litet öppet hänglås (finns som .icns).

/Jesper

Skippa automator och starta "Script Editor" istället, Manusredigerare på svenska tror jag.

Gör ett enkelt applescript i stil med:

do script "defaults write com.apple.dock contents-immutable -bool false"
tell application "Dock" to quit'

och ett med dom andra två raderna.
Spara som applikation.

osascript är ett sätt för terminalen att utföra applescript kommandon, så "tell app..." delen räcker för rad två.

Klart

Doh!!

När jag skrev "Do script" ovan så menade jag "Do shell script" - då funkar det också..

Ja, jag kom på det själv. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 22:00

Kan det vara ett alternativ att ge din son ett eget användarkonto på datorn och aktivera Parental Controls för kontot?

Man kan bland annat välja bort möjligheten att modifiera dockan och en mängd andra inställningar.

1
Bevaka tråden