Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak och Upplåsning på 3.1.3 (ALLA FRÅGOR I DENNA TRÅD)

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 11:53
Ursprungligen av wilhelmsson:

Fungerade inte med 3.1.3 ispw så testa med 3.1.2 och det fungerade

Bra där O:-)

jag tycker detta är så himla förvirrande. jag har en iPhone 3GS köpt på releasen i somras. installerar 3.1.3 den nya bootromen som nya iPhone 3GS har eller kan jag bara jailbreaka?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 21:33
Ursprungligen av Ollebro:

jag tycker detta är så himla förvirrande. jag har en iPhone 3GS köpt på releasen i somras.installerar 3.1.3 den nya bootromen som nya iPhone 3GS har eller kan jag bara jailbreaka?

Ja, om du återställer den i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 22:05
Ursprungligen av Ollebro:

jag tycker detta är så himla förvirrande. jag har en iPhone 3GS köpt på releasen i somras. installerar 3.1.3 den nya bootromen som nya iPhone 3GS har eller kan jag bara jailbreaka?

fw 3.1.3 installerar INTE den nya bootromen, den kan bara uppdateras hårdvaruvägen. Däremot uppdateras ditt så kallade Baseband (Modem Firmware) om du installerar fw 3.1.3 vilket (i dagsläget) skulle innebära att du inte kan låsa upp telefonen för använding med valfri operatör

Ursprungligen av FreddeB:

fw 3.1.3 installerar INTE den nya bootromen, den kan bara uppdateras hårdvaruvägen. Däremot uppdateras ditt så kallade Baseband (Modem Firmware) om du installerar fw 3.1.3 vilket (i dagsläget) skulle innebära att du inte kan låsa upp telefonen för använding med valfri operatör

tack! gav mig på att försöka jailbreaka och det gick alldeles utmärkt! så nu är den jailbreakad med 3.1.3. eftersom jag köpt och använder den med telia kommer jag aldrig behöva låsa upp den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 14:39
Ursprungligen av Ollebro:

tack! gav mig på att försöka jailbreaka och det gick alldeles utmärkt! så nu är den jailbreakad med 3.1.3. eftersom jag köpt och använder den med telia kommer jag aldrig behöva låsa upp den.

Det värmer ett gammalt JB hjärta att höra

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 19:30
Ursprungligen av FreddeB:

fw 3.1.3 installerar INTE den nya bootromen, den kan bara uppdateras hårdvaruvägen. Däremot uppdateras ditt så kallade Baseband (Modem Firmware) om du installerar fw 3.1.3 vilket (i dagsläget) skulle innebära att du inte kan låsa upp telefonen för använding med valfri operatör

Oj, läste lite snabbt... menade givetvis basebandet

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-03-04 17:47

köp av ipod Touch 3G. Senaste serienumret?

Vill kunna JB en ipod touch 3G som jag tänkt köpa på Blocket eller liknande.
Vilket serienummer/modellnr ska jag söka efter för att inte få en som måste bootas med BlackRa1n eller liknande?`

tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 21:23
Ursprungligen av swe_ag:

Vill kunna JB en ipod touch 3G som jag tänkt köpa på Blocket eller liknande.
Vilket serienummer/modellnr ska jag söka efter för att inte få en som måste bootas med BlackRa1n eller liknande?`

tack

För IPT3G - börjar serienumret på MC får du ett tethered jailbreak. Kolla om den varit JBad tidigare och om möjligt om det finns SHSH lagrade i Cydia... annars blir det svårt

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-03-05 19:46

Så för att kunna JB och sedan kunna boota och starta om den "normalt" utan kabel och Blackra1n, behöver serienumret vara MC eller före MC.

Dvs MC, MB och MA är ok för mitt önskemål?

Ursprungligen av FreddeB:

För IPT3G - börjar serienumret på MC får du ett tethered jailbreak. Kolla om den varit JBad tidigare och om möjligt om det finns SHSH lagrade i Cydia... annars blir det svårt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 04:04
Ursprungligen av swe_ag:

Så för att kunna JB och sedan kunna boota och starta om den "normalt" utan kabel och Blackra1n, behöver serienumret vara MC eller före MC.

Dvs MC, MB och MA är ok för mitt önskemål?

MC är inte ok för ditt önskemål

Upplåsning av iPhone 3GS 3.1.3 (ej uppdaterat baseband!)

Hej,

Jag blev igår tvungen att uppgradera min iphone 3GS då den hängde sig totalt. Jag misstänker att jag inte hade sparade SHSH-filer på Cydias server och kunde därför inte återställa den till 3.1.2 igen pga. fel i iTunes (jag körde 3.1.2 jailbreakad och unlocked med Blackra1n/Blacksn0w).

Jag använde mig av PawnageTool och skapade en custom-restore fil 3.1.3. So far so good. Den är nu i full gång och fungerar med Telia (den är låst till Telia). Jag installerade yellowsn0w dock utan goda resultat. Telefonen tappar täckning totalt och verken Telia eller Tele2 fungerar.

Som jag förstår som går det inte att låsa upp 3.1.3 i dagsläget- stämmer detta? Telefonen har baseband 05.11.07 / 06.04.

Ska man avvakta och hoppas på en möjlighet att kunna låsa upp eller ska man anse att det är kört? Och helt enkelt köra på Telia-abonnemang? Vad säger experterna?!

/Pelle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 21:55
Ursprungligen av pelleramberg:

Hej,

Jag blev igår tvungen att uppgradera min iphone 3GS då den hängde sig totalt. Jag misstänker att jag inte hade sparade SHSH-filer på Cydias server och kunde därför inte återställa den till 3.1.2 igen pga. fel i iTunes (jag körde 3.1.2 jailbreakad och unlocked med Blackra1n/Blacksn0w).

Jag använde mig av PawnageTool och skapade en custom-restore fil 3.1.3. So far so good. Den är nu i full gång och fungerar med Telia (den är låst till Telia). Jag installerade yellowsn0w dock utan goda resultat. Telefonen tappar täckning totalt och verken Telia eller Tele2 fungerar.

Som jag förstår som går det inte att låsa upp 3.1.3 i dagsläget- stämmer detta? Telefonen har baseband 05.11.07 / 06.04.

Ska man avvakta och hoppas på en möjlighet att kunna låsa upp eller ska man anse att det är kört? Och helt enkelt köra på Telia-abonnemang? Vad säger experterna?!

/Pelle

Blacksn0w låser upp 05.11.07

Jag har testat med Blacksn0w, men dels så låser sig hela telefonen vid installationen. Enligt många olika forum som jag läst runt på så fungerar inte nuvarande Blacksn0w med 3.1.3. Jävligt trist att jag lät mig blir lurad och testa. Har även sprungit på många andra som haft exakt samma problem vid installationen av blacksn0w med 3.1.3, vad jag har läst så verkar inte Geohot vidare intresserad av att lösa det heller just nu:

"Note: If you use the blacksn0w unlock (at baseband 05.11.07), you need to stay at 3.1.2 because blacksn0w is compatible with 5.11.07 but not 3.1.3 so until geohot updates blacksn0w, it wont work."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 23:26
Ursprungligen av pelleramberg:

Jag har testat med Blacksn0w, men dels så låser sig hela telefonen vid installationen. Enligt många olika forum som jag läst runt på så fungerar inte nuvarande Blacksn0w med 3.1.3. Jävligt trist att jag lät mig blir lurad och testa. Har även sprungit på många andra som haft exakt samma problem vid installationen av blacksn0w med 3.1.3, vad jag har läst så verkar inte Geohot vidare intresserad av att lösa det heller just nu:

"Note: If you use the blacksn0w unlock (at baseband 05.11.07), you need to stay at 3.1.2 because blacksn0w is compatible with 5.11.07 but not 3.1.3 so until geohot updates blacksn0w, it wont work."

Sorry, jag måste vara tröttare än

och reagerade bara på att du använt PwnageTool...

No Service

Tja!

Jag råkade uppdatera min jailbreakade Iphone 3G men lyckades byta tillbaka till version 3.1.2 (7D11) och jailbreaka och låste upp igen. Den funkar med tele2, Cydia och Wifi fungerar men jag får ingen täckning, när jag går in i settings och network så tar det lång tid att ladda sidan och det står inget om nätverk!

Modem firmwire är 05.12.01

Tacksam för all hjälp och tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 00:53

Storken, precis som du upptäckt kan du kan nedgradera firmware men inte basebandet. 05.12.01 kan inte låsas upp (än).

Kommer jag behöva jailbreaka igen eller bara en unlock?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 07:29
Ursprungligen av storken:

Kommer jag behöva jailbreaka igen eller bara en unlock?

Du behöver alltid Jailbreaka innan du kan unlocka.

Ursprungligen av storken:

Kommer jag behöva jailbreaka igen eller bara en unlock?

Läs vad som står här:
http://www.99.se/1878404-post43.html

Skulle jag kunna återställa den och uppdatera igen till 3.1.3 och sen gå till en teliabutik och få den upplåst? Jag har haft telefonen i ca 14 månader nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 14:38
Ursprungligen av storken:

Skulle jag kunna återställa den och uppdatera igen till 3.1.3 och sen gå till en teliabutik och få den upplåst? Jag har haft telefonen i ca 14 månader nu!

Är du säker på att den är äldre 12 månader och såld av telia så är det bara att promenera in i närmaste butik och slanta 350:- för en upplåsning. Du behöver inte uppdatera eller ta bort jailbreaket innan du gör detta.

Ett tips är att knappa in serienumret här: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Om den inte längre omfattas av garantin så är den över 12 månader

Please note: Our records indicate your product is no longer covered for service and repair based on the estimated expiration date.
You may be charged for the costs of any repair.

Fan va nice, då kommer det ju funka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 15:30
Ursprungligen av storken:

Please note: Our records indicate your product is no longer covered for service and repair based on the estimated expiration date.
You may be charged for the costs of any repair.

Fan va nice, då kommer det ju funka!

Är du säker på att det är Telia då?

Model numbers

Ja jag köpte den med telia kontantkort och har kvar simkortet och allt!

Jag har lite funderingar kring 3.1.3 som helt plötsligt blivit aktuella utan att det borde vara så

Helt plötsligt har min koppling mot iTunes lagt av och ingen av mina datorer reagerar överhuvudtaget på att iPhonen jackas in. Just nu kör jag 3.1.2 som är JB via Blackrain/Cydia.
Det var ett tag sedan jag synkade, men det enda jag *vet* att jag gjort sedan sist är att det kom en hel bunt av lib-updates via Cydia alldeles innan jag testade att synka.

1. Hur fasiken bär jag mig åt för att reseta telefonen när jag inte har en koppling mot iTunes?
Om möjligt vill jag kunna ligga kvar på 3.1.2 och inte automagiskt uppgradera till 3.1.3 i samband med reseten.

2. Har läst denna tråd och googlat i massor men fattar fasiken inte i alla fall. Jag vet att jag backat upp min lur via Cydia. Å andra sidan behöver jag inte låsa upp den eftersom den är köpt Telia och jag enbart använder Telia. Det jag vill ha möjlighet att göra är att köra bland annat SBSettings och Backgrounder...

I mitt fall, om jag tvingas uppdatera till 3.1.3 för att kunna reseta:
Går det eller går det inte att JB om filerna finns lagrade hos Cydia? Var finns en guide som fungerar?
Om det beror på hårdvaruversioner, vilka versioner funkar och hur vet jag vilken version jag har i min lur?

Just nu känns det som att jag hellre offrar synkmöjligheten till iTunes och ligger kvar på 3.1.2 om det inte går att JB efter en reset. "Molnet" får fixa min synk helt enkelt i såna fall...

/Jonas

Senast redigerat 2010-03-09 21:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 21:21
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag har lite funderingar kring 3.1.3 som helt plötsligt blivit aktuella utan att det borde vara så

Helt plötsligt har min koppling mot iTunes lagt av och ingen av mina datorer reagerar överhuvudtaget på att iPhonen jackas in. Just nu kör jag 3.1.2 som är JB via Blackrain/Cydia.
Det var ett tag sedan jag synkade, men det enda jag *vet* att jag gjort sedan sist är att det kom en hel bunt av lib-updates via Cydia alldeles innan jag testade att synka.

1. Hur fasiken bär jag mig åt för att reseta telefonen när jag inte har en koppling mot iTunes?
Om möjligt vill jag kunna ligga kvar på 3.1.2 och inte automagiskt uppgradera till 3.1.3 i samband med reseten.

2. Har läst denna tråd och googlat i massor men fattar fasiken inte i alla fall. Jag är hyfsat säker på att jag backat upp min lur via Cydia. Å andra sidan behöver jag inte låsa upp den eftersom den är köpt Telia och jag enbart använder Telia. Det jag vill ha möjlighet att göra är att köra bland annat SBSettings och Backgrounder...

I mitt fall, om jag tvingas uppdatera till 3.1.3 för att kunna reseta:
Går det eller går det inte att JB om filerna finns lagrade hos Cydia? Var finns en guide som fungerar?
Går det eller går det inte om filerna inte finns lagrade hos Cydia? Var finns en guide som fungerar?
Om det beror på hårdvaruversioner, vilka versioner funkar och hur vet jag vilken version jag har i min lur?

Just nu känns det som att jag hellre offrar synkmöjligheten till iTunes och ligger kvar på 3.1.2 om det inte går att JB efter en reset. "Molnet" får fixa min synk helt enkelt i såna fall...

/Jonas

3G eller 3GS? Troligen 3GS eftersom du nämner att du lagrat SHSH via Cydia men för tydlighetens skull bör du nämna det innan doktorerna här i forumet tar fram stetoskopen....:cool:

Hur gammal är den?

Ursprungligen av FreddeB:

3G eller 3GS? Troligen 3GS eftersom du nämner att du lagrat SHSH via Cydia men för tydlighetens skull bör du nämna det innan doktorerna här i forumet tar fram stetoskopen....:cool:

Hur gammal är den?

Oooops, sorry. Missade i hastigheten. En 3GS som är utplockad sent i somras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 09:47
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag har lite funderingar kring 3.1.3 som helt plötsligt blivit aktuella utan att det borde vara så

Helt plötsligt har min koppling mot iTunes lagt av och ingen av mina datorer reagerar överhuvudtaget på att iPhonen jackas in. Just nu kör jag 3.1.2 som är JB via Blackrain/Cydia.
Det var ett tag sedan jag synkade, men det enda jag *vet* att jag gjort sedan sist är att det kom en hel bunt av lib-updates via Cydia alldeles innan jag testade att synka.

1. Hur fasiken bär jag mig åt för att reseta telefonen när jag inte har en koppling mot iTunes?
Om möjligt vill jag kunna ligga kvar på 3.1.2 och inte automagiskt uppgradera till 3.1.3 i samband med reseten.

2. Har läst denna tråd och googlat i massor men fattar fasiken inte i alla fall. Jag vet att jag backat upp min lur via Cydia. Å andra sidan behöver jag inte låsa upp den eftersom den är köpt Telia och jag enbart använder Telia. Det jag vill ha möjlighet att göra är att köra bland annat SBSettings och Backgrounder...

I mitt fall, om jag tvingas uppdatera till 3.1.3 för att kunna reseta:
Går det eller går det inte att JB om filerna finns lagrade hos Cydia? Var finns en guide som fungerar?
Om det beror på hårdvaruversioner, vilka versioner funkar och hur vet jag vilken version jag har i min lur?

Just nu känns det som att jag hellre offrar synkmöjligheten till iTunes och ligger kvar på 3.1.2 om det inte går att JB efter en reset. "Molnet" får fixa min synk helt enkelt i såna fall...

/Jonas

Innan du börjar måste du få iTunes att känna igen din 3GS, utan den kopplingen kommer du inte att kunna återställa. (Apple behöver ju verifiera din uppdatering) Jag misstänker att det är AppleMobileDevice som inte fungerar som den ska, alternativt dina USB-drivisar.

Avinstallera iTunes i rätt ordningsföljd
1. iTunes
2. QuickTime
3. Apple Software Update
4. Apple Mobile Device Support
5. Bonjour
6. Apple Application Support (finns i iTunes 9 eller senare)
7. Apple Software Update
8. Reboot!

Återställning av en 3GS till något annat än 3.1.3 kräver att du låtit Cydia spara din ECID SHSH så öppna Cydia och kolla om det inte står en text i grönt högst upp på huvudsidan. Testa sedan denna guide

Ang. hårdvaruversion (du tänker nog på bootromet): Är din iphone tillverkad efter vecka 39 2009 så har den förmodligen den nya bootromen. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx). Om du behöver boota din 3GS med Blackra1n så har du ju nya bootromet

Ursprungligen av FreddeB:

Innan du börjar måste du få iTunes att känna igen din 3GS, utan den kopplingen kommer du inte att kunna återställa. (Apple behöver ju verifiera din uppdatering) Jag misstänker att det är AppleMobileDevice som inte fungerar som den ska, alternativt dina USB-drivisar.

Avinstallera iTunes i rätt ordningsföljd
1. iTunes
2. QuickTime
3. Apple Software Update
4. Apple Mobile Device Support
5. Bonjour
6. Apple Application Support (finns i iTunes 9 eller senare)
7. Apple Software Update
8. Reboot!

Återställning av en 3GS till något annat än 3.1.3 kräver att du låtit Cydia spara din ECID SHSH så öppna Cydia och kolla om det inte står en text i grönt högst upp på huvudsidan. Testa sedan denna guide

Ang. hårdvaruversion (du tänker nog på bootromet): Är din iphone tillverkad efter vecka 39 2009 så har den förmodligen den nya bootromen. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx). Om du behöver boota din 3GS med Blackra1n så har du ju nya bootromet

Jag är personligen extremt skeptisk till att felet skulle ligga i datorn eftersom jag har samma beteende i tre olika macar: ingen av dem känner av iPhonen när jag kopplat ihop med USB, och två av dem har aldrig konfigurerats för att vara hopkopplade med telefonen tidigare.
Tills vidare kommer jag således inte ens att försöka installera om datorerna utan fokusera på telefonen.

Cydia har mina filer och luren är tillverkad vecka 35.

Får testa guiden helt enkelt...

Tackar!

Bevaka tråden