Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synka kalendrar från outlook + gmail till telefon

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-25 20:16

Hej, jag försöker få information om hur jag kan synka min outlook-kalender (jobbet) med min gmail-kalender (privat).

Jag har sökt efter liknande forum där frågan tas upp men inte lyckats hitta något svar, dessutom så känns det som utvecklingen just på det här området går så snabbt så att ett forum om likande ämnen från tex i höstas redan är inaktuellt.

Så här ligger det till, jag har en ny Nokia 6730 med symbian, jobbets PC (där jag ej har behörighet att installera några extra program) med outlook mail + kalender samt ett gmail-kalender-konto för privat bruk.

Som det är nu så är telefonen inställd på att synka (exchange?) mot jobbets outlook mail + kalender. Men eftersom jag inte använder outlooks kalender, utan gmail:s variant så vill jag på ett smart sätt få in även den i telefonen.

Jag antar att det enklaste vore att på något sätt synka dom två kalendrarna med varandra så att outlooks kalender får all info från gmail.
Problemet är bara att jag inte har behörighet att installera något på pc:n på jobbet, eller är det så att man inte behöver blanda in denna för att skapa en synk mellan programmen?

Lite luddigt inlägg kanske men ändå...:-)

  • Medlem
  • Härryda
  • 2010-02-28 10:30

Jag har läst en del om just de här med att synka från Gmail till annat, att synka mobilen fungerar jätte bra med Gmail då du kör de som en exchange server. Dock kan ju telefoner bara hantera en exchange server så de blir svårt att synka din gmail och ditt jobbs exchange. Dock har Googel släppt ett litet program som heter Googel Calender Sync som gör just de du vill, den syncar Gmaill med Outlook. Jag tror de är enda sättet du kan göra just ed du vill. Annars får du köra googel calender sync på din hemdator och synka dator och telefon med sladd och på de sättet få in gmail infon på telefonen och in på jobbets exhange lösning.

Lägg upp en ny kalender där du synkar jobbets kalender, då kan du välja en annan färg på jobbet och du kan stänga av den privata och företagets kalender växelvis. Är din Outlook synkad via en IMAP e-postserver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 16:14

Tack för era tips, jag har för stunden gjort en nödlösning.
Jag vidarebefodrar automatiskt alla mina outlook-mail (jobbets) till en egen mapp i gmail,
sedan så synkar jag telefonen mot gmail istället. Dock så har jag fortfarande inte fått till
kalender och kontaktbiten.

1
Bevaka tråden