Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chat-room, tips på Hosting

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, frugan har en massa vänner som är liksom henne själv, sjuka i olika former av reumatism.
En gång om dagen brukar de sätta sig ner och tjöta om stort och smått som ett riktigt kafferep i chatt-form.

Krav

- Inte flash (skall funka från iPhone, iPad etc.
- Koppla egen domän hit
- Ingen överkomplicerad opensource-lösning som kräver 14 dagars handpåläggning
och kompilering för att fungera.
- Kan man "modda" det hela med olika skins etc är det plus.

Alltså INTE ett "eget rum" på ngn site där andra sitter och har rummen brevid etc.

Oklart om man skall ha en programvara som körs på en server eller om man skall ha ngt i stil med det ning.com har för communitys (hon har ett eget community idag via ning.com).

Videochat, KAN vara intressant, men efter att vi besökt ett par siter som har detta och inom tre minuter sett 5 vilt masturberande män känns det inte så intressant...

Idéer? Tips?

Gruppchat i t ex MSN, Jabber/Gtalk eller iChat?

Nepp.
Jag vill att det skall finnas en fast punkt att koppla upp sig mot.
En webadress. Man loggar in och tjötar bort en timma.

testat EVO Koala, tydligen ett system som används av Universitet etc och CERN för att hålla föreläsningar på distans, känns som att skjuta myggon med atomvapen ungefär...

Men det var sköj prova, man måste ladda ner klient i Java och fläska igång.
Apfult på typiskt "open-source"-vis

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-26 17:50

Kan något jabber/XMPP-baserat vara av intresse? iChat har inbyggt stöd för jabber osv.
Jag har slängt upp en jabberbaserad server (kör OpenFire) för att köra min MSN mm via XMPP (när jag vill använda iChat för alla konton) och det finns ett webbaserat gränssnitt att köra mot det, chattrum osv.
Peta på mig här via PM, eller på iChat om du vill testa det och se om det är något intressant.

Ursprungligen av Drakfot:

Kan något jabber/XMPP-baserat vara av intresse? iChat har inbyggt stöd för jabber osv.
Jag har slängt upp en jabberbaserad server (kör OpenFire) för att köra min MSN mm via XMPP (när jag vill använda iChat för alla konton) och det finns ett webbaserat gränssnitt att köra mot det, chattrum osv.
Peta på mig här via PM, eller på iChat om du vill testa det och se om det är något intressant.

Låter ju kul; vi Macare kan väl logga in med iChat och lägger det som ett STOORT fönster.

Hur gör PC-folket?

Det skall gärna vara enkelt att tuta och köra, vi pratar om 50-talet tjejer som fullkomligt skiter i tekniken. Det skall vara snyggt, vara enkelt sköta och använda.

Kanske någon slags IRC-lösning? Kan det bli enklare?

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Kanske någon slags IRC-lösning? Kan det bli enklare?

också funderat på det. Men då blir det väl väldigt rudimentärt.

Köra IRC via Web? är det vidare snyggt? Vet inte, aldrig provat.

Hur brukar man köra IRC på näten om inte via nätet?

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Hur brukar man köra IRC på näten om inte via nätet?

Jag är inte dum i huvet, jag menar, är IRC så sexigt att köra i en WEBLÄSARE.
Det skall väl till ett program. mirc eller ngt sånt.

Kan ju liksom inte begära att femtio tjejer skall kommunicera via terminalen...

Har du kollat Google forum? Google Groups? Med Google gmail och Google Buzz. Allt är gratis, snabbt enkelt och utvecklingsbart, kan även länkas till en hemsida.

Börjat nosa lite på det här, det skulle vara intressant att ha en fullständig "samarbets-site".

Att man kan dela filer, bilder och Whiteboard, även ha en chatt kopplad till detta.

Finns det ngt sånt?
EVO verkar vara lite väl vasst med sin video-meeting etc.

Finns det ngt annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-23 13:03
Ursprungligen av Goflorp:

Börjat nosa lite på det här, det skulle vara intressant att ha en fullständig "samarbets-site".

Att man kan dela filer, bilder och Whiteboard, även ha en chatt kopplad till detta.

Finns det ngt sånt?
EVO verkar vara lite väl vasst med sin video-meeting etc.

Finns det ngt annat?

Tänkt på Google Wave? Jag skaffade två konton men har sedan använt det - noll.
Så jag har ingen aning om hur det flyter på i praktiken, var väl lite segt i början. Har lite invites om du behöver.

Kollat Dyknow Vision; lite fasisctoid-stuk (man kan övervaka varje elev, spärra URL:er, se om de spelar patiens istf jobbar etc...skall ha Microsoft SQL-server undertill och kostar dessutom pengar...

Interactive Education Software - DyKnow - Foster interaction and engagement in the classroom with DyKnow Vision software

Vi behöver samarbete, inte polisiär övervakning....

Kollat http://www.netviewer.se/produkte/produktueberblick/
Flashbaserat... kommer inte funka....

testat QNext - inge vidare, gammalt, klumpigt. Hälften av alla options fungerar ej. Rutten Mac-client.

Groupsite - Butt ugly, rörigt, plottrigt.

Senast redigerat 2010-03-22 19:54
1
Bevaka tråden