Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alfabetisk sortering - datorn som hickade eller har jag hittat något?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan länge gett upp: Om jag flyttar alla mappar och dokument i MAPP A till MAPP B, och A är öppen och B är stängd, då sorterar datorn alltihop i alfabetisk ordning, fast på engelska: Å och Ä sorteras som om de vore A, och Ö som O. Praktiskt funktion, även om man kunde önska en inställningsmöjlighet till andra alfabet än det "allenarådande".

Idag sorterade maskinen en mapp på svenska, med mappen "Älskade Balder" EFTER "Vera"!

Jag experimenterade med ett par nya mappar, men då sorterade den på engelska som vanligt, såväl mappar som skärmdumpar. Och jag som hade hoppats kunna hitta den där obefintliga (?) möjligheten att ställa in hur den sorterar...

Har någon en kommentar eller liknande erfarenhet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-13 18:19

Något är vajsing med ditt finder. Sorteringsspråk hittar du under språkinställningarna "Språk och text" -> "Språk" -> "Ordning för sorterade listor". Är det svenska där ska finder sortera åäö efter z. Vet ej vad problemet kan bero på dock, kanske prova att reparera behörigheter?

Tack för svar! Ska testa och se om jag kan begripa det Du skrivit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 08:21
Ursprungligen av Ljushufwud:

Tack för svar! Ska testa och se om jag kan begripa det Du skrivit.

Under Program, Verktygsprogram har du Skivverktyg. Starta det, välj din hårddisk och klicka på Reparera behörigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-02 20:46

En annan fråga ang. Alfabetisk sortering:

Finder sorterar tyvärr inte alfabetiskt om man har olika långa filnamn verkar det som!

Här har jag valt stigande sortering men ändå kommer
"kontohändelser 2011 10-12" före
"kontohändelser 2011 09".

Hur är algoritmen egentligen?
Kan man inte få finder att sortera som en vanlig ordlista? Då skulle ju ovanstående stå omvända.

Jag tror att du har missat det uppenbara. De första filerna heter "kontohandelser" och det ska sorteras före "kontohändelser". Notera att de tre sista filerna heter kontohändelser med Ä medan de före heter kontohandelser med A

Ibland är det enklare än vad man tror

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-02 21:56

ujujuj, nu får man skämmas, det här den här nivån på fel som man inte fattar att andra kan göra

Så sant, ibland är det för enkelt!

1
Bevaka tråden