Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dölja mappar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hur kan man dölja mappar. Hade för mig att det gick och sätta en . framför med det fungerar inte. Det jag vill är att gömma en mapp på skrivbordet.:):cool:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-07 14:26

@Goflorp: Haha

Till saken. Visst går det att gömma mappar med hjälp av att sätta en punkt framför dem. Dock låter inte Finder dig göra det utan säger "Filnamn får inte börja med en punkt (.) eftersom sådana namn är reserverade för systemet. Välj ett annat namn."

För att kunna döpa om en mapp så att den har en punkt i början på namnet måste du in i Terminalen. Om du känner dig osäker på hur du hanterar terminalen vill jag inte rekommendera dig att ge dig på det här, men här kommer ändå en instruktion för hur man ska göra.

1. Gör din mapp som du vill gömma (om du redan har en mapp du vill gömma, gå vidare) och se till att du ser mappen (om den ligger på skrivbordet, se till att inga fönster ligger över den - om den ligger i en mapp se till att mappen är öppen och inte heller den blockeras av fönster)
2. Öppna upp Terminalen (finns i Program -> Verktygsprogram)
3. Skriv mv<mellanslag> (<mellanslag> är inte texten "<mellanslag>" utan tangenten mellanslag)
4. Dra mappen in till Terminalfönstret två gånger. Det borde då stå något i stil med

Bajenwilles-dator:~ bajenwille$ mv /Users/bajenwille/Desktop/Hemlig\ mapp  /Users/bajenwille/Desktop/Hemlig\ mapp

5. Gå tillbaka till början av namnet på din mapp, den sista gången det förekommer i texten i terminalen och lägg till en punkt framför namnet. Så att det, enligt mitt exempel, skall stå

Bajenwilles-dator:~ bajenwille$ mv /Users/bajenwille/Desktop/Hemlig\ mapp  /Users/bajenwille/Desktop/.Hemlig\ mapp

6. Tryck Enter (ny rad)

För att sedan komma åt mappen är det enklaste sättet att välja "Gå till mapp.." ifrån menyn "Gå" i Finder. Enligt exemplet ovan skulle du skriva "~/Desktop/.Hemlig mapp" i rutan som dyker upp.

Notera att /Users/bajenwille/ är ersatt av ~, det går bra med vilket som, men ~ är kortare att skriva.

Om du vill göra mappen synlig igen kan du följa instruktionerna igen, men med skillnaden att det i punkt 5 är första gången namnet förekommer som gäller.

Eller så sätter man hidden-flaggan på mappen.

chflags hidden sökväg

Byt ut hidden mot nohidden för att göra mappen synlig igen.

1
Bevaka tråden