Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med fläkt (fläktarna)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 17:39

Hej 99.se

Jag har problem med ett surrande ljud eller vad man ska kalla det. Har en MacBook Pro 15 tum och ljudet verkar komma under vänstra högtalaren. Ljudet är bara under sekunderna efter jag har tryckt på power och slutar sedan precis innan start ljudet. Något jag kan göra, det var inte så förut?:tveksam:

// Mikael

Du kan testa att blåsa ur fläktarna, om det nu är damm eller så som fastnat och gör att dom låter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 03:51

Testade men det låter likadant som förut. :/

blåste du ur med enbart lungorna? Finns annars luft på burk att köpa för att få lite mer tryck. Har funkat bra för mig när jag vill få tyst på fläktar som låter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 18:41

Men den låter bara i sekunden och sedan är den tyst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 08:57
Ursprungligen av MickeSH:

Hej 99.se

Jag har problem med ett surrande ljud eller vad man ska kalla det. Har en MacBook Pro 15 tum och ljudet verkar komma under vänstra högtalaren. Ljudet är bara under sekunderna efter jag har tryckt på power och slutar sedan precis innan start ljudet. Något jag kan göra, det var inte så förut?:tveksam:

// Mikael

Kan vara ett lager som håller på att ge sej. När fläkten kommer upp i varv hör du det inte.
Var uppmärksam på när du inte hör det när du startar datorn, då kan fläkten stå helt still. Ett program för att kolla tempen (iStat) kan vara bra att ha....
iFixit har bra instruktioner om hur man byter fläkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 10:07

okej tack så mycket, då får jag hålla koll på den där fläkten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 13:25

Kan det finnas en annan chans att det är något annat? och vad skulle det då vara? Plus är det värt att kolla upp det innan garantin går ut?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 15:59
Ursprungligen av MickeSH:

Kan det finnas en annan chans att det är något annat? och vad skulle det då vara? Plus är det värt att kolla upp det innan garantin går ut?

Har du garanti kvar ska du blåsa rent dem, om inte det hjälper, lämna in den.

Låter fläktarna så är det troligtvis dom det är fel på. Är det så att dom snurrar upp lite nu och då så kan det vara värme-bekymmer, men låter dom bara mysko så är det nog fläktarna som är paj eller fulla med damm.

1
Bevaka tråden