Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför utbytet av maskin..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska få en replacement-dator från AC (weeee)! Så jag skulle vilja radera allt som är av personlig art för mig. Tänkte göra det med installerings-cdn och formattera o grejor, tills jag insåg att jag har glömt dessa skivor i Holland. Ganska olämpligt sådär men det skulle tydligen inte vara något problem..

Vad göra nu? Säker radering av saker eller hur gör man?

Upptäckte också att när jag skulle ta hem saker från min time-machine-backup till en ny-installering av Snow Leopard så hade alla gamla backuper slängts, hur kan jag undvika det missödet igen?

Jag tänkte inte använda flytt-assistenten då jag bara vill ha över somliga program och så..

Någon som har råd att ge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 17:38

CCC och en extern hårddisk, gör den bootbar.

(Carbon Copy Cloner)

Sen kan du välja efteråt - på ny maskin om du vill använda flytthjälpen, clona tillbaka hela hårddisken, eller om du bara vill ha vissa saker.

Jag är osäker, men vet inte om du kan välja att bara kopiera över vissa program(inte alla), det finns en risk att du missar en massa lib filer och liknande.

Gör som jag, en exakt klon varje gång, alla filer läggs över

jag har varenda fil jag har jobbat med sen 1993 kvar i datorn, eller på servern i vissa fall - jag är lite nojjig, tänk OM jag behöver nåt =)....

Jag ska ta ett ryck om 6 månader och rensa allt.

Vad gäller din nuvarande maskin, så kan det kanske funka om du skapar en ny användare, gör den till admin - och tar bort den gamla, samt slänger mappen "old users" eller "gamla användare" eller vad den heter - vänta lite för en second opinion innan du gör det.

/Tangen

Jag hade inte tänkt kopiera över programmen, bara ominstallera de utvalda.. och kopiera Documents-mappen till nya. CCC verkar vara donate-ware? Super.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 18:07

Ccc är ett grymt bra program

Ska nu göra en säker tömning av papperskorgen och det går inte.. den har kommit ungefär halvvägs och den står och tuggar sen säkert en timma? Fläktarna rusar och jag begriper ingenting?

Det jag har slängt är dmg-filen av mitt raderade konto.. Jag skapade ett nytt konto, loggade in på det och gjorde det till admin. Sen raderade jag mitt ursprungliga konto och valde att spara till en dmg-fil.. Datorn hängde sig i processen (tvångs-omstart) men en dmg-fil som gick att öppna hade den gjort ändå. Denna fil har jag nu lagt på min överfulla hårddisk och ska nu slänga den som ligger på datorn, på ett säkert vis.

Har jag gjort något fel?

1
Bevaka tråden