Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger snabbare än Leopard?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-01 00:25

Hej, Jag har en MacBook Pro i Tigerutförande. På denna har jag installerat Leopard. Men jag har blivit misstänksam. Är det inte så att min dator har blivit slöare på sista tiden, fast att den inte är mer än 1,5 år gammal? Hm?

Stämmer detta? Kommer min dator att bli piggare igen om jag nedgraderar till Tiger? Någon som vet?

Tiger snabbare än Leopard?

Ursprungligen av 5uperb:

Hej alla,

Jag har stoppat in Leopard 10.5.8 i en 2008 års Tigerdator. Jag tycker att den blev slöare sedan jag uppgraderade. Inbillar jag mig, eller kan jag ha rätt?

//Per

Allmänt slö eller slö när du surfar eller slö i något visst program?

En sak som påverkar hur smidig datorn känns är hur mycket RAM-minne datorn har. Om den är köpt ihop med Tiger så är minnet därefter.

Apples rekommendation
Tiger: "minst 256 MB (512 MB eller 1 GB rekommenderas)"
Leopard: "minst 512 MB (1 GB rekommenderas)"
Snow Leopard "minst 1 GB"

Om du startar Aktivitetskontroll så kan du se hur mycket ledigt minne du har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-28 11:53

Tiger snabbare än Leopard?

Hej alla,

Jag har stoppat in Leopard 10.5.8 i en 2008 års Tigerdator. Jag tycker att den blev slöare sedan jag uppgraderade. Inbillar jag mig, eller kan jag ha rätt?

//Per

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 10:32

Jag skulle vilja påstå att Leopard definitivt är segare än Tiger. Alla datorer som jag någonsin uppgraderat från Tiger till Leopard (ganska många) har blivit betydligt segare och behövt en påökning av RAM för att kännas rappa igen. Dock är ju en av de största grejerna med Snow Leopard att det har blivit optimerat och därmed snabbare igen - i princip på samma nivå som Tiger var. Så varför uppgradera från Tiger till Leopard nu när det finns Snow Leopard? En dator från 2008 ska inte kännas slö och den ska man kunna köra med i flera år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 16:29
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om du startar Aktivitetskontroll så kan du se hur mycket ledigt minne du har.

Förtydling. Aktivitetskontroll är ett program som visar hur mycket minne du använder. Hittas i Program/Vertygsprogram

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-02-01 06:10

Varför gå bakåt? Uppgradera till Snow Leopard istället, den är mycket snabbare. Om du dessutom samtidigt byter till en SSD disk så kommer du garanterat inte bli missnöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 08:06

Har själv inte märkt detta då jag uppgraderade Tiger till Leopard och Leopard till Snow Leopard. Min MBP är från 2007. Kolla gärna minnesallokering, om du måste swappa minne eller så, samt om det är några processer kör mycket (enkelt att göra med iStat Pro Widget eller Activity Monitor).

Ursprungligen av 5uperb:

Kommer min dator att bli piggare igen om jag nedgraderar till Tiger?

Svårt att säga. Förmodligen inte.

- Hur mycket internminne har du i datorn?
- Hur gjorde du uppgraderingen till Leopard? (Ren uppgradering eller installation "från scratch"? Hur förde du över gamla filer och program?)
- Hur mycket ledigt hårddiskutrymme har du?
- Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar i Leopard (upp till 10.5.8 t.ex)?
- Kan också vara bra om du berättar exakt vilken modell av MacBook Pro det handlar om. Någon har kanske ett specifikt tips för den...

Och det kan ju faktiskt vara något fel på din dator - kanske något problem med hårddisken. Kör gärna Apple Hardware Test (finns på installationsskivan som medföljde datorn), och se vad den säger.

Korspostning är inte tillåtet, 5uperb!

Du hade ju redan ställt samma fråga i en annan tråd, och du hade ju faktiskt fått ett par svar där. Varför startar du då en ny tråd nu, med exakt samma fråga?

För att samla ihop det hela, så har jag nu flyttat de svaren hit till den här tråden - med risk för att den här tråden blir lite rörig.

Inlägg #1-3 kommer alltså från den gamla tråden, och från #4 och framåt är från den nya tråden.

/Mod

1
Bevaka tråden