Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta time-machine disk till en större

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-09 16:26

Hej!

Jag har en 500gb disk till Time machine. Jag har en 1TB disk nu som ja vill använda till TM istället. Finns det något sätt att kopiera över backuperna från 500GB disken till 1TB disken så att jag kan "fortsätta" där jag slutade om man säger så?

Borde funka med Caarbon Copy Cloner, det funkar ju när man byter disk internt.

Sug ur disken med CCC, spara den luntan någonstans.
Sätt i nya disken, skriv tillbaka

Möjligen att du får låna en extern HD av någon ett par timmar att använda som mellanyta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-10 11:33
Ursprungligen av Goflorp:

Borde funka med Caarbon Copy Cloner, det funkar ju när man byter disk internt.

Sug ur disken med CCC, spara den luntan någonstans.
Sätt i nya disken, skriv tillbaka

Möjligen att du får låna en extern HD av någon ett par timmar att använda som mellanyta.

Den kör vi på. Måste jag mellanlagra alltså? Jag kan inte ha EXT1 och EXT2 inkopplade samtidigt och göra en spegling?

Kort å gott : EXT 1 --> EXT TEMP --> EXT2 då om man inte kan göra EXT1 --> EXT2 på en gång`?

Tänk på att om man vill göra samma sak med Time Capsule - Apples egen burk för Time Machine så kan man inte öppna den plastlådan hur som helst.

i ditt fall var det väl bara en extern HD som användes, då är det lugnt.

Tror du måste ha någon mellanlagring, men vafan; känn dig lite som en empirisk forskare och prova.

Du borde nog kunna läsa in dig på CCC's hemskesida;

Carbon Copy Cloner - Home

(för den som undrar hur man hittar en hemsida baserat på programmets namn;
1) Slå upp på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker
2) Klicka på Developers Site )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 13:52
Ursprungligen av Goflorp:

Tror du måste ha någon mellanlagring, men vafan; känn dig lite som en empirisk forskare och prova.

Du borde nog kunna läsa in dig på CCC's hemskesida;

Carbon Copy Cloner - Home

(för den som undrar hur man hittar en hemsida baserat på programmets namn;
1) Slå upp på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker
2) Klicka på Developers Site )

Om jag väljer att köra CCC, då borde jag väl inte behöva formatera måldisken i samma filsystem som min gamla TM disk? Den speglar väl över hela disken inkl filsystem osv när jag gör detta?

/N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 23:19

Det enklaste är att koppla in den gamla och den nya hårddisken. Starta "Skivverktyg" (sök i Spotlight).

Välj en volym i den gamla disken och klicka på tabben "Återskapa".
Dra den gamla volymen till rutan "källa" och den nya volymen till rutan "mål". "Radera mål" ska vara ikryssat. Klicka på knappen "Återskapa" så kopieras disken.

Innan du skapar den nya TM-disken kan du partitionera om den så den använder GUID-partitioner. Den partition (volym) du skapar kommer att skrivas över (formatteras om) då du väljer "Återskapa".

Har för mig att jag gjorde som du tänker, klonade inbyggda 250:an, tog ur den fysiska disken, satte i 500:an och bara tippade tillbaka allt med CCC. den fyllde nog upp "resten" med rätt filsystem etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 19:35

Finns bara ett sätt att ta reda på det Återkommer med resultat

Ursprungligen av NBK:

Finns bara ett sätt att ta reda på det Återkommer med resultat

Skön inställning.

lite Hornbachkänslan "Jag har gjort 'et själv...!"

Håller tummarna att allt går bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-31 09:17
Ursprungligen av Goflorp:

Skön inställning.

lite Hornbachkänslan "Jag har gjort 'et själv...!"

Håller tummarna att allt går bra.

Trial by error...
De värsta som kan hända är ju att måldisken blir uppfuckad, å ptja, den ska ju ändå ersättas med innehållet på orginaldisken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-16 16:50

Goflorp:
Inte fått tummen ur än att inhandla en ny disk, men det kommer snart, dock hittade jag detta på apple.com, kanske fungerar lika bra ?

Citat:

Mac OS X v10.6: Hur du flyttar dina säkerhetskopior från din befintliga hårddisk till en ny hårddisk

Om du uppgraderar till en ny hårddisk med större kapacitet vill du kanske flytta dina befintliga Time Machine-säkerhetskopior till den, innan du använder den för regelbundna säkerhetskopior. Följ dessa steg för att flytta dina befintliga säkerhetskopior till din nya, större hårddisk för säkerhetskopiering:

1.Anslut din nya hårddisk.
2.Säkerställ från Skivverktyget att den har en GUID-partition och är formatterad som Mac OS Extended (journalförd). Omformattera hårddisken som Mac OS Extended med en GUID-partition vid behov. Läs den här artikeln om du inte vet hur man gör detta.Obs! Säkerhetskopiera alla data på hårddisken innan du omformatterar den.
3.Markera den nya hårddiskens symbol på skrivbordet och välj Visa info från Arkiv-menyn.
4.Säkerställ att alternativet Bortse från ägarskap på den här volymen inte är aktiverat.
5.Öppna Time Machine-inställningarna i Systeminställningar.
6.Skjut Time Machine-reglaget till Av.
7.Dubbelklicka på den befintliga hårddisken för säkerhetskopiering i Finder för att öppna dess Finder-fönster.
8.Dra mappen Backups.backupd till den nya hårddisken.
9.Ange ett administratörsnamn och -lösenord och klicka därefter på OK för att påbörja kopieringsprocessen. Detta kan ta ett tag eftersom alla dina säkerhetskopior kopieras.
10.Klicka på alternativet Välj hårddisk... i Systeminställningar i Time Machine.
11.Markera din nya hårddisk och klicka därefter på Använd för säkerhetskopiering.
På din nya hårddisk har du nu inte bara alla dina befintliga säkerhetskopior från din tidigare hårddisk för säkerhetskopiering, utan även mer utrymme för fler nya säkerhetskopior.

Källa: Mac-grunder: Time Machine

1
Bevaka tråden