Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hittar inte längre mitt nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-07 20:12

Har en ny Macbook Pro med Snow Leopard. Har även två andra äldre macar. De båda äldre hittar och ansluter utan problem till mitt eget WPA2 skyddade nätverk. Men den nya macbooken kan inte ens hitta nätverket. Dock hittar den ett 20-tal andra nätverk, somliga med knappt nån räckvidd alls. Ett av grannens nätverken är öppet så där ansluter macbooken... men det vill jag ju inte.
När jag väljer "anslut till annat nätverk" och skriver in nätverkets namn och mitt WPA2 lösenord så uppmanas jag skriva in mitt admin lösenord. Därefter tror man allt är frid och fröjd men då kommer det efter ett tag upp en liten text där det står "anslutningen nådde en maxtid". jaha?
Om jag då startar om datorn kan det hända att den hittar och ansluter men inte alltid. Lång omväg för nåt som borde vara enkelt. Har läst att det skall finnas ett ID på airport stationen som måste vara synligt för att macen skall kunna hitta och ansluta. Men det har jag inte kunnat hitta när jag gått in i med airportverktyget i basstationen.

Verkar vara många med liknande problem och jag borde kanske letat i en halvtimma till efter en problemtråd som matchar min, men alla verkar ha en egen variant på detta problem.

Verkar vara Snow Leopard syndrom, eftersom min andra mackar med Leopard hittar och ansluter klockrent varje gång de startar.

P-A

"Anslutningen nådde en maxtidsgräns"

Vi har två trådlösa nätverk i lägenheten. Nätverk 1 funkar bra på alla datorer förutom att AppleTV:n inte vill synka med iMacen över det.
Nätverk 2 funkar utmärkt med alla datorer (ink AppleTV:n) förutom med iMacen.

Till saken hör att jag egentligen bara vill använda nätverk 2 som är det som följde med Bredbandsbolagets router. Men iMacen (som är min hudsakliga dator) blir hela tiden utkastad från det nätverket.

Ibland kan jag vara inne en liten stund, men blir sedan utkastad. När jag försöker logga in igen ombeds jag att fylla i lösenordet. När lösenordet är ifyllt tar det ett par sekunder och sedan kommer felmeddelandet: "Anslutningen nådde en maxtidsgräns."

Alla nätverken har tidigare funkat utmärkt på alla datorer så jag vet inte varför det kaxar sig just nu och på min iMac.

Någon som vet eller har en teori?

iMac 24 2.33
OS X 10.6.2

Jag har liknande problem med min macbook, både i snow leopard och i win7. Jag kan ansluta en liten stund efter att den har varit i vila och blir sedan utkastad. Precis det scenariot som jag citerar här har jag.

Ursprungligen av daladurango:

Ibland kan jag vara inne en liten stund, men blir sedan utkastad. När jag försöker logga in igen ombeds jag att fylla i lösenordet. När lösenordet är ifyllt tar det ett par sekunder och sedan kommer felmeddelandet: "Anslutningen nådde en maxtidsgräns."

Jag kör nu via en netgear usb-dongle i win7, vilket funkar fint. Har även en PC och en mobiltelefon i huset som ansluter utan problem.

Någon som har någon teori om vad det kan vara? Jag var väldigt inne på att byta nätverkskort imorse...

Har talat med BBB och det kan ha att göra med att vi har lite väl många datorer i huset. BBB:s router bjussar inte på fler än fem IP-adresser. Skall testa om det kan ha något med min bekymmer att göra.

Nu har jag varit inloggad i ett par dagar utan problem. Att jag verkade ha problem med min iMac och ingen av de andra datorerna har nog att göra med att de andra redan var igång och åkte runt på nätet med sina tilldelade IP-adresser. När iMacen startades så var alla adresser redan upptagna, därav problemet.

1
Bevaka tråden