Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar & flyttar man "Sleep image"?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-19 10:43

Jag har två diskar i min MBP (10.6.2), en SSD för system och applikationer och en vanlig SATA-disk för användarkatalogen.
Använder Smartsleep för att styra när datorn går från "Sleep" till "Hibernation".

Eftersom systemet normalt är så mycket snabbare med start från SSD-disken är det förvånande att start från Hibernation-läget fortfarande tar jämförelsevis lång tid (>40 sek.)
Jag misstänker, men är inte säker, att filen som systemet skriver RAM-minnet till läggs någonstans i användarmappen (på SATA-disken), men jag kan inte hitta den.

Alltså, min fråga;

Var hittar man denna fil och hur kan man flytta den?

Filen ligger i /private/var/vm, att lägga den i hemkatalogen vore inte alls särskilt lämpligt av flera anledningar. Den borde dock ligga på SSD:n så jag tvivlar på att det är där flaskhalsen ligger. Det händer lite mer än att bara data läses in från disk, men det är klart att det bör bli en viss skillnad så länge du inte kör el cheapo-ssd. Det beror ju också på hur den är ansluten, den behöver ju inte vara snabbare bara för att den är en ssd.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-19 11:02

Tack för snabbt svar!

Filen ligger, som du sa, rätt på SSD-disken. Iofs inget stort problem, det är ju bara ett "mentalt" problem då man blir så kapitalt bortskämd i övrigt när man laddar saker från SSD.
Bl.a BootCamp från en SSD-disk slår det gnistor om!

Ursprungligen av Macsimal:

(...) hur kan man flytta den?

sudo pmset -a hibernatefile <path>
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-22 11:39

Fråga:
Hur har du lyckats få plats med två diskar i en MacBook Pro?

[edit] Du har förstås tagit ut den optiska enheten...

Senast redigerat 2010-01-22 11:52
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-22 17:19
Ursprungligen av zMac:

[edit] Du har förstås tagit ut den optiska enheten...

Jepp
Använde en pryl som heter Optibay
Fick med en svart låda med USB-kabel att montera DVD'n i. Funkar alldeles förträffligt.

1
Bevaka tråden