Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, precis, inget event alls för nya bärbara. Det enda event som kommer att ske för dessa är att Apple Store går ner

jobbigt:tveksam: gått utan dator en månad nu och det kliar i fingrarna ordentligt, tur dock är att jag ändå inte har råd att köpa någon förrän lönen kommer den 27de:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 00:05

Jag har någorlunda bestämt mig för att inhandla både en MBP och en MBA. Antar att denna uppgradering inte kommer berör MBA, så den kan jag lika gärna köpa nu?

Ursprungligen av Adestro:

Jag har någorlunda bestämt mig för att inhandla både en MBP och en MBA. Antar att denna uppgradering inte kommer berör MBA, så den kan jag lika gärna köpa nu?

Det finns inte speciellt mycket rykten om MacBook Air, men den har inte uppdaterats sedan i juni 2009, så det är dags för en uppdatering om Apple skulle följa den normala produktcykeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 10:37
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns inte speciellt mycket rykten om MacBook Air, men den har inte uppdaterats sedan i juni 2009, så det är dags för en uppdatering om Apple skulle följa den normala produktcykeln.

Gah, får avvakta tills vidare då. Tack för svaret.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-09 14:42

Fan, jag som hade bestämt mig för att trycka på beställknappen i nästa vecka. Nu får jag hålla mig i skinnet lite till.
Min nuvarande MBP Alu är verkligen på väg att falla ihop - så hoppas på att den här uppdateringen sker snart!

Yeye, kul att det blir bättre dator för kanske samma pengar.. men jag är orolig att min Alu inte orkar ett par veckor till..

Ursprungligen av Hallon:

Yeye, kul att det blir bättre dator för kanske samma pengar.. men jag är orolig att min Alu inte orkar ett par veckor till..

inväntar oxå nästa generation mbp, vilken blir min första mac.

dock lite oroande när Hallon skriver att hans nuvarande inte orkar ett par veckor till? håller hårdvaran på att braka ihop helt? hur länge är livstiden eg.. ? man vill ju inte köpa ny dator för 25k varannat år. när jag har använt "pc datorer" är det oftast bara att piffa upp datorn med en fräsch hårddisk och en clean OS installation

har ni hört/läst ngt om att apple har planer på usb 3.0 och bluray läsare i nästa gen mbp?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-10 11:03
Ursprungligen av fredrique:

inväntar oxå nästa generation mbp, vilken blir min första mac.

dock lite oroande när Hallon skriver att hans nuvarande inte orkar ett par veckor till? håller hårdvaran på att braka ihop helt? hur länge är livstiden eg.. ? man vill ju inte köpa ny dator för 25k varannat år. när jag har använt "pc datorer" är det oftast bara att piffa upp datorn med en fräsch hårddisk och en clean OS installation

har ni hört/läst ngt om att apple har planer på usb 3.0 och bluray läsare i nästa gen mbp?

Du behöver inte vara orolig. Att min dator inte mår så bra beror på dess historia. Den har bl.a. fått en kopp kaffe över sig. Varit inne på reparation o fick ett nytt logikkort men både fläkten och gissningsvis hårddisken mår inte bra heller.. Tilläggas bör att jag har två barn (3 och 5 år), så den har varit med om en del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 11:30
Ursprungligen av fredrique:

inväntar oxå nästa generation mbp, vilken blir min första mac.

dock lite oroande när Hallon skriver att hans nuvarande inte orkar ett par veckor till? håller hårdvaran på att braka ihop helt? hur länge är livstiden eg.. ? man vill ju inte köpa ny dator för 25k varannat år. när jag har använt "pc datorer" är det oftast bara att piffa upp datorn med en fräsch hårddisk och en clean OS installation

har ni hört/läst ngt om att apple har planer på usb 3.0 och bluray läsare i nästa gen mbp?

15":aren kostar aldrig 25000, dyraste är 21.995.
Hur som helst, jag tror inte på USB 3 eller Blu Ray-spelare i nästa MBP.

Ursprungligen av fredrique:

har ni hört/läst ngt om att apple har planer på usb 3.0 och bluray läsare i nästa gen mbp?

Inga konkreta rykten. Av de två alternativen tror jag USB3 är troligare än bluray, men ärligt talat tror jag inte att något av det kommer. USB3 känns som en sak Apple förr eller senare kommer att använda sig av, frågan är bara när. Bluray känns mera osäkert, har de väntat så länge med det kanske de fortsätter göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-11 10:43
Ursprungligen av fredrique:

dock lite oroande när Hallon skriver att hans nuvarande inte orkar ett par veckor till? håller hårdvaran på att braka ihop helt? hur länge är livstiden eg.. ? man vill ju inte köpa ny dator för 25k varannat år. när jag har använt "pc datorer" är det oftast bara att piffa upp datorn med en fräsch hårddisk och en clean OS installation

Du behöver som sagt inte oroa dig. Jag väntar lika ivrigt på den nya MBP till jobbet som alla andra. Min nuvarande jobbdator är däremot en drygt tre år gammal svart plastig MacBook (om man ville ha en liten fick man nöja sig med MB då) som fått hänga med fram och tillbaka varje dag (dvs över 1000 dagar) på olika äventyr, på jobbet, privat, resor, på krogen, i badkaret... Den har fått utstå (alldeles egna) flygfärder, dryck och mat, med mera. Det finns troligtvis en komplett 12-rätters middag inuti den om man skulle kolla efter. Den känns väldigt trött nu, visst, jag har fått spänna åt lite skruvar och annat men den fungerar (och kommer säkert att fungera ett tag till). Batteriet håller fortfarande 2-2,5 h som bäst. Ganska imponerande faktiskt...

Ursprungligen av Hallon:

Fan, jag som hade bestämt mig för att trycka på beställknappen i nästa vecka. Nu får jag hålla mig i skinnet lite till.
Min nuvarande MBP Alu är verkligen på väg att falla ihop - så hoppas på att den här uppdateringen sker snart!

Yeye, kul att det blir bättre dator för kanske samma pengar.. men jag är orolig att min Alu inte orkar ett par veckor till..

Kom ihåg att detta inte är givet. Det är troligt att det kommer nya modeller baserat på rykten, Intels lansering av processorer och Apples normala produktcykler. Men vi har ju ingen insyn, kanske Apple väntar på en leverans av nya skärmar som kommer först i mars eller något annat som vi inte känner till.

Min poäng är att om du verkligen måste ha en ny dator nu kanske det är dumt att vänta på något osäkert. Men kan du vänta skulle jag rekommendera dig att göra det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-10 13:25
Ursprungligen av Adrian B:

Kom ihåg att detta inte är givet. Det är troligt att det kommer nya modeller baserat på rykten, Intels lansering av processorer och Apples normala produktcykler. Men vi har ju ingen insyn, kanske Apple väntar på en leverans av nya skärmar som kommer först i mars eller något annat som vi inte känner till.

Min poäng är att om du verkligen måste ha en ny dator nu kanske det är dumt att vänta på något osäkert. Men kan du vänta skulle jag rekommendera dig att göra det.

Yes, jag vet.. får se hur länge jag lyckas ha is i magen. Frågan är väl också om de nya mac:arna kommer vara leveransklara direkt (?). Men fy vad jag skulle gräma mig om jag köpte och det kom nya typ två veckor senare..

Jag tror det kommer vara 16:9 skärmar som iMacarna.

Jag tycker Apple borde satsa mer på FireWire.

Ursprungligen av iPoduser:

Jag tycker Apple borde satsa mer på FireWire.

Apple har uppfunnit Lightpeak som ryktas komma till Macen till hösten, där har du nog ett område som Apple satsar på. Men USB är så enormt väletablerat att det ändå måste finnas kvar och då är det lika bra att ha USB3.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple har uppfunnit Lightpeak som ryktas komma till Macen till hösten, där har du nog ett område som Apple satsar på. Men USB är så enormt väletablerat att det ändå måste finnas kvar och då är det lika bra att ha USB3.

Jag tycker USB är överskattat..det är segt att ta över filer på disk. Nästa externa disk jag ska köpa ska ha Firewire. Lightpeak verkar najs..esata borde komma till Mac också

Ursprungligen av iPoduser:

Jag tycker USB är överskattat..det är segt att ta över filer på disk. Nästa externa disk jag ska köpa ska ha Firewire.

Det beror på ändamålet. Jag skulle säga att USB är utmärkt för tangentbord, möss, iPod-läddare, flashminnen, kortläsare, iPod-kontakt, osv.

Däremot har det aldrig varit optimalt för externa hårddiskar och liknande. Även USB2 på pappret har högre överföringshastighet än Firewire 400 (480 Mbit/s mot 400 Mbit/s) så är det i praktiken sämre av andra tekniska anledningar, speciellt om man vill ha flera enheter i en kedja. Jag köper helst externa diskar med Firewire 800 eftersom det är långt bättre än USB2, men det beror på ändamålet eftersom diskar med FW800 kostar mer.

Hursomhelst så pratade vi om USB3 nu och det är en helt annan femma. Man kan inte döma USB3 utifrån hur dagens USB2 fungerar. USB3 är betydligt snabbare än USB2 för externa diskar enligt de första testerna och även om det är långt ifrån den teoretiska hastigheten i USB3 så är det ändå en stor förbättring.

e-SATA börjar bli mycket vanligt på externa hårddiskar också.

Ursprungligen av Chaosstar:

e-SATA börjar bli mycket vanligt på externa hårddiskar också.

Kanske dyrare men det är väl värt det? jag har ingen firewiredisk själv. Ja för tangentbord och kablar till mp3 så är usb bra men inte som lagringsutrymme som du säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 01:15

En sak att ta hänsyn till, iallafall på Mac, i USB vs FW är att datorer från Apple länge hade långsamma USB2-chip. Det vill säga, de senaste bärbara har snabbare USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 18:11
Ursprungligen av acke:

En sak att ta hänsyn till, iallafall på Mac, i USB vs FW är att datorer från Apple länge hade långsamma USB2-chip. Det vill säga, de senaste bärbara har snabbare USB.

Är det övergången från PPC till intel du syftar på eller har de blivit betydligt bättre även sedan dess?

Sålde min 3 år gamla mbp eftersom den kändes lite överflödig när jag köpte ny imac I7, dock ska jag nog komplettera med billigaste 13" när de nya kommer. Vill ha en mindre bärbar och har inte alls samma krav som jag hade på tidigare bärbara utan den ska mest användas till kommande studier nu och till svenssonanvändning. Hoppas dock på 4gb ram som standard och kanske större HD. Quadcore tror jag bara till 17" modellen, säkert som tillval.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 15:47

Underbart att även bärbara börjar få fler kärnor! Jag köper en så fort de fått lite mer kräm än quadcore. Dvs... Om några år Men nu har det börjat iallafall!

Ursprungligen av nurfen:

Underbart att även bärbara börjar få fler kärnor! Jag köper en så fort de fått lite mer kräm än quadcore. Dvs... Om några år Men nu har det börjat iallafall!

Det första stora prestandasteget tycker jag var när PowerBook G4 Titanium kom för ganska precis 9 år sedan, i januari 2001. Då var det på allvar kraft i en bärbar Mac. (Inte jämfört med idag förstås - utan med de stationära Macarna vid den tiden.)

Sen tappade de en del i takt med att G4:an inte utvecklades tillräckligt och G5 aldrig var i närheten av att kunna stoppas in i en bärbar dator. Så det andra stora steget var när MacBook Pro kom för 4 år sedan, i februari 2006. Då blev det ett riktigt skutt framåt igen. Sen har inte hänt några stora kliv, men det har varit några lyft framåt som Core 2 Duo, Santa Rosa mm.

På det hela taget tycker jag prestandan i de bärbara idag är rätt skaplig. För många typer av användsområden räcker den mer än väl för att kunna fungera som enda dator. Sen vill man ju förstås ha mer ändå, speciellt när det kommer till tyngre saker som att koda om högupplöst video och liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 20:35

Sitter med en MacBook Pro 2 ghz hemma, första revisionen från 2006 och tycker att den verkligen har åldrats med värdighet. Känns ingen större skillnad om man jämför med en sprillans 2.26 ghz MacBook. Men visst är man sugen på en ny MacBook Pro, mest egentligen för att kunna ha mer än 2 gb ram, ren processorprestanda känner jag inte att jag saknar så mycket.

Det har inget med prestanda att göra, men efter att ha använts fruns MBP 13 så måste jag säga att unibody-designen är jädra sexig alltså. Ytterst läcker och lyckad.

Detta - mer än bristen på prestanda - gör att min 2,5 år gamla MBP 15" känns föråldrad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-13 09:50

I går kväll hände det - min MBP 2,0 blev nästan oanvändbar. Ett skrapande ljud från något som snurrar där inne - fläkten eller hårddisken - låter nu mer väldigt högt. Ljudet fick dottern att vakna i rummet bredvid..
Ett youtube-klipp om hur man slänger ur DVD:n och sätter i en SSD i nya MBP:arna var orsaken till datorns urflippning. Det var väl dödsskriket efter att "han" insåg att jag är på väg att lämna honom för en ny och snabbare

Jag skall dock ändå försöka härda ut till den 27:e.. Det är så nära nu!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-13 10:05

Januari?

Nu börjar det dra ihop sig för en ny MBP? Hittade den här annonsen från Intel publicerad i diverse Amerikanska trådar där någon hade fått ett reklammail från Intel.

Ursprungligen av Hallon:

Jag skall dock ändå försöka härda ut till den 27:e.. Det är så nära nu!!

Men den 27:e kommer det inga bärbara. Det är då Apples "iSlate" ska presenteras enligt alla rykten. Och skulle det handla om något mer än iSlate så skulle det vara iPhone OS, eller iPhone. Men inga bärbara macar, det kan jag sätta en slant på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 13:55

Apple kan ju iofs göra en tyst uppgradering... dvs utan pompa och ståt, så som de gjorde med 27-tummarna senast.

Bevaka tråden