Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogt och digitalt ljud ut samtidigt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av kim_sv:

Spontant tänker jag att en optisk splitter borde lösa problemet. Men du kanske inte har en optisk ingång på din TV?

Det där var faktiskt ingen dum idé, tack. Men tyvärr har min teve ingen optisk ingång.

Finns det nån enkel, billig optisk->analog konverter att köpa? Då skulle ju den tillsammans med den där splittern lösa mitt problem.

Analogt och digitalt ljud ut samtidigt?

Nu "kapar" jag den här tråden för en ljudfråga - jag har använt min Mac Mini som mediecenter rätt länge, kör Plex - men igår fick jag plötsligt för mig att koppla in mitt 5.1-system som jag inte använt sen jag slutade titta på DVD.

Sagt och gjort - köpte en optisk kabel på Kjell och kopplade in Mac Minin till min receiver. Inga problem där, fick direkt DTS-ljud ut från macen. Men då har jag ju inte längre någon ljudkabel till teven, så om jag inte vill så igång receivern så är det tyst som i graven.

Då tyckte jag att jag var lite smart när jag köpte ett helt vanligt USB-ljudkort för 159:- på kjell och kopplade in det till teven. Nu borde väl den inbyggda optiska utgången ge 5.1 med DTS pass-through och det externa ljudkortet ge vanlig 2.0 stereo till teven?

Fail.

Jag har ännu inte lyckats uppnå det jag vill - nämligen att ha digitalt ljud ut samtidigt som jag har analogt ljud ut. Jag kan utan problem växla mellan de båda, men jag vill helst slippa det. Så - är det nån här som kopplat på det här viset och lyckats?

MungoBBQ - Vill du titta via Plex utan recivern? Varför? Bara mina personliga referencer som märks.
Hmmm du har två ljudutgångar på Mac Minin dels den optiska men också den "vanliga", problemet är att få OS X att fatta när ljudet ska köras genom vilken port.
Det går säkerligen att skripta men grundfrågan kvarstår.
Varför du vill göra detta?

Bestäm dig hur du ska titta utan att hoppa mellan så är problemet löst.
Köp en Logitech Harmony fjärr så slipper du tänka på vad som ska vara på när.

Nja - Mac Minin har bara en ljudutång. Den switchar automatiskt mellan analog och digital (optisk) beroende på vilken kabel som sitter i.

Jag vill absolut titta på Plex utan att använda receivern. Framförallt är det mycket fru & barnvänligare att bara slå på teven och dessutom är det sjukt overkill ljudmässigt att titta på allt via receivern. Surround nöjer jag mig med att använda när jag ser på film.

Det finns nog en mjukvarulösning - Googla. Det är ju så att man väljer EN ljudutgång och EN ljudingång i OSX och apps - oavsett hur många man har rent hårdvarumässigt.

Jodå, Plex har ett val för ljudutgång - men även där kan jag bara välja antingen digital utgång eller analoga utgången, inte båda samtidigt.

OS X har möjligheten att skapa något som heter "Aggregate device" för ljud, där man kan "slå ihop" två ljudkort till ett. Det här lät som precis vad jag behövde, men jag har inte fått det att funka alls, så jag tänkte kolla här om nån hade gått igenom samma sak som jag men löst det.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-01-11 11:44
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jodå, Plex har ett val för ljudutgång - men även där kan jag bara välja antingen digital utgång eller analoga utgången, inte båda samtidigt.

OS X har möjligheten att skapa något som heter "Aggregate device" för ljud, där man kan "slå ihop" två ljudkort till ett. Det här lät som precis vad jag behövde, men jag har inte fått det att funka alls, så jag tänkte kolla här om nån hade gått igenom samma sak som jag men löst det.

Spontant tänker jag att en optisk splitter borde lösa problemet. Men du kanske inte har en optisk ingång på din TV?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Finns det nån enkel, billig optisk->analog konverter att köpa? Då skulle ju den tillsammans med den där splittern lösa mitt problem.

Jag svarar mig själv - det verkar det INTE göra. Det verkar mer och mer som att mitt problem är olösligt tyvärr. Det hade man ju inte trott!

Min DVD-spelare från typ 2005 klarar fan av att spela upp digitalt och analogt ljud samtidigt! Varför kan inte macen göra det?

När det gäller att splitta ljudet till stereo och TV så tror jag att det är denna som är bästa lösningen.

Dolby Digital Audio to Stereo Converter

Dolby Digital Audio to Stereo Converter - Dolby Digital 5.1 - COAX OPTICAL AUDIO ADAPTER

Själv tycker jag det är väldigt besvärande att behöva sätta på stereon när jag vill kolla på någon inspelad film från datorn. Jag planerar själv att skaffa dena tillsamans med en optisk splitter.

Denna splittar väl inte? Den omvandlar optiskt till analogt. Thats it. Analogt kan man ju få ur vilken Mac som helst
Om man däremot har denna OCH den där optiska splittern så kan man ur Macen få både optiskt och analogt ljud. Två dyra burkar...

Ursprungligen av Macaddict:

När det gäller att splitta ljudet till stereo och TV så tror jag att det är denna som är bästa lösningen.

Dolby Digital Audio to Stereo Converter

Dolby Digital Audio to Stereo Converter - Dolby Digital 5.1 - COAX OPTICAL AUDIO ADAPTER

Själv tycker jag det är väldigt besvärande att behöva sätta på stereon när jag vill kolla på någon inspelad film från datorn. Jag planerar själv att skaffa dena tillsamans med en optisk splitter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Denna splittar väl inte? Den omvandlar optiskt till analogt. Thats it. Analogt kan man ju få ur vilken Mac som helst
Om man däremot har denna OCH den där optiska splittern så kan man ur Macen få både optiskt och analogt ljud. Två dyra burkar...

Splitter kostar bara 99 spänn på Kjell.

Denna konverter är visserligen dyr, eftersom den har stöd för dolby 5.1, men man behöver inte bekymra sig om att välja utgång för ljud ut på Macken. Jag har letat efter något sätt att aktivera optiskt ut + analogt ut via usb på min Mac mini utan att lyckas.

Med denna har jag alltid både optiskt och analogt ljud ut.

1
Bevaka tråden