Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BIOS pip när man startar datorn (MacBook)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-01-10 09:58

Hmm... Detta är min första upplevelse med en mac på säkert 10 år. Tanken var ju att allt skulle fungera från början hehe :(.
Hursomhelst är jag nollställd och vet inte något av vad detta kan bero på eller vad ljudet faktiskt "säger" mig. Av samma anledning postar jag nu den här videon för att eventuellt kunna veta vad det hela beror på.
P.S. Datorn startar inte och ger inte någon information på skärmen angående vad som händer. Det är endast det man ser på filmen som händer. D.S.
Här är filmen:
http://tor.ei.hv.se/~webbHT08VT09180/macbook/pip.zip

Vad tror ni om detta? Vad kan det vara?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-01-10 10:09

Tre korta, tre långa, tre korta brukar betyda SOS. Det du hör är det så kallade "Death chime" vilket indikerar att din dator inte funkar.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-01-10 10:30

Kolla dessa supportdokument:

Citat:

If there is an installation issue
If the update to your firmware was interrupted, your computer will beep 9 times when restarting (3 short, 3 long, 3 short) and the screen will be black. Your computer will attempt to recover by itself. It can take up to 30 seconds for your computer to restore the EFI Firmware to the previous version. Do not unplug your computer during this process. Your computer will restart by itself when the EFI Firmware is restored. After you computer restarts again, try installing again by opening the Firmware Updater application, which is located in the Utilities folder (/Application/Utilities). Then go to Step 4 above.

If you computer does not automatically recover, contact AppleCare for more information.

About MacBook EFI Update 1.3, MacBook Pro EFI Update 1.6 and MacBook Air EFI Update 1.1

och i värsta fall (visserligen MBA, men ändå):
MacBook Air: How to address a computer that starts up with 9 beeps

  • Medlem
  • 2010-01-10 23:13

Jag har haft ett liknande problem som löstes av att ta ut minnesmodulerna och sätta in dom ordentligt igen. Kanske värt ett försök.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 10:49
Ursprungligen av MP:

Jag har haft ett liknande problem som löstes av att ta ut minnesmodulerna och sätta in dom ordentligt igen. Kanske värt ett försök.

Jag röstar på detta förslaget i det här läget.

1
Bevaka tråden