Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur backa upp intern disk med Time Machine

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Machine kör ju backup på filer som ligger på Startdisken men hur gör man om man vill inkludera en annan intern disk i backupen?

Jag har system och program på Startdisken och på andra interna diskar har jag alla jobben i min MacPro och jag vill ju att Time Machine även kan inkludera filer från andra diskar än Startdisken...

Vilka diskar har du undantagit i Time Machine? Har du kollat inställningar för TM?

Jag har inte undantagit några diskar.

Men är det inte så att Time Machine endast tar backup på Startdisken eller tar den automatisk med varje ny disk man stoppar i datorn?

  • Medlem
  • 2010-01-07 16:04

TM kan bara göra backup på boot-disken vad jag vet. Kanske Carbon Copy Cloner kan vara något?

På min Mac Pro med flera interna diskar gör jag backup via Time Machine på boot disken och en disk till.
Hur exakt ser dina inställningar ut i Time Machine?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 18:25

Har du kollat inställningar för TM? Att inga diskar är "automatiskt" undantagna?

På min Mac Mini har jag anslutit en extern USB-disk (förutom TM-disken). Den externa disken backas upp precis som startskivan utan krångel.

Naturligtvis backar TM endast HFS+-diskar. Inte FAT, NTFS eller annat otyg.

Fick svaret precis när jag öppnade Time Machine och den hade backat upp alla 3 diskarna i datorn.

Lite dumt är det egentligen att den automatiskt tar backup när man ansluter externa diskar. Inte sällan ansluter man ju andras diskar eller någon disk där man bara skall plocka något ifrån. Glömmer man då utesluta disken direkt så är ju Time Capsule fylld på ett kick.

Bättre om det hade frågat om disken skall backas upp när man ansluter en ny disk.

Tackar för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:15
Ursprungligen av schröder:

Lite dumt är det egentligen att den automatiskt tar backup när man ansluter externa diskar. Inte sällan ansluter man ju andras diskar eller någon disk där man bara skall plocka något ifrån. Glömmer man då utesluta disken direkt så är ju Time Capsule fylld på ett kick.

TM backar inte upp nätverksanslutna diskar. Och inte heller diskar formaterade i FAT, vilket USB-stickor ofta är. Endast HFS+-diskar. Och inte omedelbart då man ansluter dem.

Både ja och nej. Med Time Machine behöver du inte ställa in saker för att den ska göra backup. Men en backup är bättre än ingen backup... Och du ställer enkelt in vad som ska backas upp i inställningarna. Antar att det är en fråga hur backup ska hanteras och dom valde det "simpla" sättet att göra backup på allt.

1
Bevaka tråden